Attendi en Ecare werken samen aan spraakgestuurd ecd

Het is officieel: binnenkort kan je rapportages inspreken in PUUR. het slimme ecd van Ecare. Om dit mogelijk te maken, is ecd leverancier Ecare een samenwerking gestart met Attendi, leverancier van spraak-naar-tekst technologie. Mijzo start als eerste zorgorganisatie met de pilot om het taalmodel verder te trainen.

Spreken tegen het ecd

Met spraakgestuurd rapporteren spreekt de zorgprofessional overal makkelijk de rapportages in. De technologie van Attendi, die in het ecd PUUR. is verwerkt via een API, zet de gesproken woorden om in een nauwkeurig uitgeschreven tekst. Zo ontstaat er snel een complete rapportage. De spraaktechnologie komt als eerste in het digitale dossier beschikbaar voor het rapporteren, evalueren en het maken van afspraken. Het ecd voor de verpleeghuiszorg krijgt als eerste spraaktechnologie. Vervolgens komen het ecd voor de wijkzorg en de gehandicaptenzorg aan de beurt.

Nauwkeurige vertaling

Attendi ontwikkelt spraaktechnologie voor toepassingen in de zorg. Door deze focus is het technologiebedrijf in staat om specifiek taalgebruik te herkennen. In nauwe samenwerking met zorgorganisaties en Ecare traint Attendi het spraak-naar-tekst model specifiek voor de gebruikers van PUUR. Een nauwkeurige vertaling van uitgesproken woorden naar uitgeschreven tekst zorgt ervoor dat er weinig correcties nodig zijn. De technologie voegt automatisch hoofdletters en leestekens toe, zodat er een goed leesbare rapportage ontstaat. Doordat de technologie door het Nederlandse Attendi zelf is ontwikkeld, is er de garantie dat de data geen ongewenst onderdeel worden van dataverwerking door ongewenste derde partijen.

Hoe raken zorgverleners gewend aan rapporteren met de stem?

Diederik de Rave van Attendi: “Mensen moeten wennen aan de technologie, maar ook andersom. In de eerste weken zagen we vooral dat zorgmedewerkers zochten naar het meest geschikte moment van inspreken: bij de cliënt thuis, in de auto of op kantoor. De technologie had in het begin moeite met het vakjargon, maar dit verbeterde snel en ook gebruikers raakten snel vertrouwd. Los van de tijdswinst die zorgprofessionals boeken zien we andere opvallende resultaten. De zorgprofessionals spreken altijd en overal snel even wat in. Dit voorkomt dat zorgprofessionals belangrijke zaken moeten onthouden en daardoor stress ervaren. En schrijven is voor niet iedereen even makkelijk, een rapportage uitgesproken onder woorden brengen zorgt ervoor dat er completere rapportages ontstaan zonder dat het de zorgprofessionals meer tijd of stress kost. ”

Spraaktechnologie en Ecare

Op dit moment werkt Ecare aan het integreren van de spraaktechnologie in het zorgdossier PUUR. De woorden die de zorgprofessional inspreekt, komen als tekst in het juiste dossier van de cliënt. “We beginnen met ongestructureerde data zoals vrije velden”, vertelt Chantal Sopacua van Ecare. “Zo kunnen zorgprofessionals experimenteren. Op basis van die ervaringen stellen we spraaktechnologie beschikbaar in andere delen van het zorgdossier. In de meest ideale wereld kan je spreken tegen je ecd zonder iets te hoeven invoeren. Ook kun je in de toekomst eenvoudiger aandoeningen ontdekken bij een cliënt doordat de software patronen herkent. Spraaktechnologie is een hulpmiddel om sneller meer complete data te verkrijgen, zodat de software met behulp van de Artificial Intelligence steeds beter aanbevelingen doet aan de zorgprofessional op basis van deze data. Dit draagt mede bij aan een verbetering van de kwaliteit van zorg.”

Bekijk hoe het werkt

Wil je weten hoe het werkt? Diederik en Chantal leggen het uit en laten het zien in de video Hallo ecd (35 minuten). Ben je geïnteresseerd naar de resultaten van pilots met het spraakgestuurde ecd, schrijf je dan in voor de ecd ontdekkingsreis die plaatsvindt op 2 november. Verschillende zorgorganisaties delen hun ervaringen.

Schrijf je in voor de ecd ontdekkingsreis

Lees ook:

Gerelateerde berichten...