Nu al miljoen voor crowdfundingsactie XS4ALL moet blijven

De crowdfundingsactie gaat pas op 11 november om 11:11 uur van start, maar nu al is er ruim een miljoen bij elkaar voor een nieuwe provider van comité XS4ALL moet blijven.Het geld is binnen een dag bij elkaar gehaald.

De actie, die geld bij elkaar moet brengen voor een provider met de oorspronkelijke normen en waarden van XS4ALL loopt tot uiterlijk 15 januari 2020. Het moet minimaal 1,25 en maximaal 2,25 miljoen bij elkaar brengen.

De actie stopt eerder als het maximumbedrag vóór 15 januari wordt gehaald. Het opgehaalde geld bestaat uit leningen die na vijf jaar 3% rente opleveren.

Het initiatief komt van het actiecomité ‘XS4ALL Moet Blijven’, dat zich tot nu toe juist inspande om XS4ALL te behouden. Vlak na het bekend worden van de plannen van moederbedrijf KPN om XS4ALL op te heffen, tekenden meer dan 54.000 mensen een petitie. Ondanks dit en vele protesten en besprekingen wil KPN de oudste internetprovider van Nederland toch laten opgaan in het moederbedrijf.

 

Eigen provider

Het comité XS4ALLmoet blijven wil daarom een nieuwe provider lanceren. Naar eigen zeggen omdat “er juist nu behoefte is aan een provider die werkt aan innovaties, die beschermt tegen dataroof en die klanten niet als melkkoe ziet.”

Het comité wil dat de nieuwe provider verder gaat met de ideologische waarden, producten en diensten, ondersteuning en de cultuur van het oude XS4all. “Een provider waar klanten van andere providers terecht kunnen. Een provider die zich vrij vecht en die strijdt voor jouw digitale belangen,” schrijft het comité op de crowdfundpagina.

 

Initiatiefnemer

Het actiecomité bestaat uit enkele tientallen mensen met diepgaande kennis rond internettechnologie, privacy, en klantenservice. Onder de initiatiefnemers zitten tal van (oud-)XS4ALL-medewerkers. Bijvoorbeeld de initiatiefnemer van de petitie Kirsten Verdel, oud-woordvoerster en public affairs officer Sjoera Nas.

Ook de directeur van de nieuwe provider Anco Scholte ter Horst, oud-XS4ALL-directeur Doke Pelleboer en voormalig helpdeskmanager Gerdien Dalmulder zijn bij het initiatief betrokken. Ook betrokken klanten zoals Marleen Stikker (directeur Waag en oprichter De Digitale Stad) maken deel uit van het actiecomité.

 

Aanleiding

Op donderdag 10 januari liet KPN weten op termijn de merken XS4ALL, Telfort en Yes Telecom te willen schrappen. Tien  maanden verder,  54.000 ondertekenaars van een online petitie  voor behoud van XS4ALL en vele onderhandelingen later, wil KPN nog steeds de stekker er toch uit halen.

Het comité voerde in die tijd vele gesprekken met de top van KPN, waaronder CEO Maximo Ibarra. Verder bracht het comite investeerders aan die XS4ALL wilden kopen. Verder kwamen er acties bij de aandeelhoudersvergadering van KPN en op andere momenten. Omdat het comité nergens gehoor krijgt vindt met het tijd om het idee van een oplossing samen met KPN te laten varen.

 

Digitale burgerrechten

Naast het startteam kunnen de initiatiefnemers rekenden op  een aantal andere partijen. Welke dat zijn is nog niet duidelijk. De bedoeling is dat de nieuwe provider verder gaat op de lijn waar het oude XS4ALL voor stond: een vrij, open en toegankelijk internet voor iedereen met veiligheid, privacy en kwaliteit voorop.

Dat laatste betekent volgens de initiatiefnemers ook dat men gaat opkomen voor digitale burgerrechten en verbeteren en verdedigen van privacy. “Wij willen het anders doen dan techreuzen die vooral zoveel mogelijk data over hun klanten willen verzamelen, zodat ze steeds meer aan ze kunnen verdienen,” schrijven de initiatiefnemers op de crowdfundpagina. “Dat betekent niet dat we geen winst willen maken. Maar het is een andere manier van denken: winst is een logisch gevolg is van goede bedrijfsvoering vanuit principes, met respect voor klanten en medewerkers.”

 

Planning

De planning is om in het eerste kwartaal van 2020 daadwerkelijk te gaan aansluiten op internet. Deze aansluitingen zullen gaan lopen over koper en glas. In het eerste kwartaal van 2020 wil de groep ook televisie en VoIP diensten (bellen) aanbieden.

De initiatiefnemers zeggen dat de businesscase voor de komende drie jaar rond is. Er zijn al samenwerkingsverbanden met de  partijen en een groep mensen.

De looptijd van de lening is 60 maanden met 3% rente waarbij het eerste jaar aflossingsvrij is. Om een internet provider break-even te laten draaien zijn er ca. 25.000 klanten nodig. Dit is dan ook het minimale doel. De groep zet in op 60.000 klanten binnen 3 jaar. In het derde jaar is de bedoeling dat er zowel positief resultaat (EBITDA) als een positieve kasstroom is.

 

 

Gerelateerde berichten...

X