Nature’s Pride: meten is weten met Analytics

Nature’s Pride is een jonge, sterk groeiende organisatie gespecialiseerd in import, export, rijpen, verpakken en distribueren van exotische groenten en fruit. Om de groei te kunnen bijbenen heeft de organisatie behoefte aan steeds strakker gedefinieerde processen. Analytics geeft hen inzicht in hoe processen lopen en waar verbeterpunten liggen.

De organisatie bestaat uit drie BV’s: Nature’s Pride, een handelsorganisatie in exotische groente en fruit; Nature’s Berries, gespecialiseerd in zacht fruit zoals aardbeien en bessen; en Nature’s Pack, het bedrijfsonderdeel dat inkomende goederen klantspecifiek verpakt en dat door rijping ervoor zorgt dat al het fruit rijp en eetklaar in de schappen van de winkels terechtkomt.

In dat laatste – het zogenaamde Ready To Eat’-concept – ligt een van de grootste succesfactoren van het bedrijf, weet Roland Loykens, die samen met een collega verantwoordelijk is voor BI-development, wat sinds kort valt onder de afdeling Continuous Improvement: “Klanten kiezen voor ons vanwege de hoge kwaliteit die we leveren. Dat is de core business van onze organisatie. Als we dat op lange termijn willen volhouden, ook als de volumes zo blijven stijgen, dan moeten we data over alle factoren die de kwaliteit beïnvloeden tot onze beschikking hebben; over het rijpproces, over levertijden, over inkomende en uitgaande goederenstromen. Eigenlijk over alle onderdelen van onze processen. Want meten is weten en dat is de basis om te verbeteren.”

Tot twee jaar geleden bestond BI bij Nature’s Pride uit kubussen die werden gemaakt op basis van data uit het ERP-systeem. Die kubussen waren complex, hadden veel onderhoud nodig en de gebruiksvriendelijkheid liet te wensen over. Zo was de data niet altijd op tijd beschikbaar. Loykens ging in op het aanbod van een aanbieder, die beloofden dat ze in drie dagen met behulp van QlikView konden laten zien dat de bestaande kubussen konden worden uitgefaseerd en daar bovendien nieuwe rapportages aan konden worden toegevoegd. “En dat klopte”, aldus Loykens. “We zijn met een klein team aan de slag gegaan en we hadden in drie dagen tijd een app ontwikkeld voor Nature’s Pack.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van mei.

Gerelateerde berichten...