2min Ondernemen

ACM scherpt toezicht aan op ongewenste telefonische verkoop

ACM scherpt toezicht aan op ongewenste telefonische verkoop

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) intensiveert haar controle op ongewenste telemarketing door energie- en telecombedrijven. Aanleiding is het aanhoudend hoge aantal klachten van consumenten die ongevraagd worden benaderd met wervende telefoontjes. Volgens de toezichthouder is het nu tijd voor strenger optreden.

Telemarketingregels

De verscherpte controle maakt deel uit van een bredere aanpak die de ACM eerder dit jaar aankondigde. Tijdens een bijeenkomst in maart zijn bedrijven nogmaals gewezen op hun verantwoordelijkheid om zich aan de telemarketingregels te houden. Ze kregen tot 1 juli de tijd om hun systemen en werkwijzen aan te passen, zodat alleen mensen worden gebeld die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.

De ACM beoordeelt momenteel of bedrijven die deadline serieus hebben genomen. Wie onvoldoende maatregelen heeft getroffen, loopt het risico op handhaving. Dit kan resulteren in boetes of een last onder dwangsom.

Ongewenste verkooptelefoontjes

Ongewenste verkooptelefoontjes behoren tot de grootste ergernissen van consumenten”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. “Wij ontvangen daar al jaren de meeste meldingen over, ook van mensen in een kwetsbare positie. Met deze aanpak willen we die overlast eindelijk structureel terugdringen.”

Bijzonder aandachtspunt is de zogenoemde ketenaansprakelijkheid: bedrijven blijven verantwoordelijk voor de callcenters die namens hen bellen. De toezichthouder kijkt daarom niet alleen naar de directe verkooppraktijken van bedrijven zelf, maar ook naar de manier waarop zij toezicht houden op ingehuurde partijen.

Voorafgaande toestemming

Naast het vereiste van voorafgaande toestemming, zijn er duidelijke gedragsregels voor het verkoopgesprek. Bellers moeten onder andere vermelden namens welk bedrijf zij bellen, wat het doel van het gesprek is en welk aanbod zij doen. Deze regels gelden zowel voor consumenten als voor zelfstandig ondernemers.

Consumenten wordt opgeroepen om meldingen van ongewenste telefoontjes te blijven doen via ACM ConsuWijzer. Die informatie helpt de toezichthouder bij het signaleren van overtredingen en het gericht inzetten van handhaving.

Recent meldde VodafoneZiggo zich aan de regels te houden, na overleg met de ACM. Of andere bedrijven dit voorbeeld volgen, zal de komende periode blijken uit de controles die nu worden uitgevoerd.