AVEX lanceert BRIX zero

AVEX lanceert BRIX zero

 AVEX lanceert met BRIX zero een baanbrekend initiatief: de eerste volledig CO₂-neutrale en circulaire AV-oplossing van Nederland. Op woensdag 21 mei was de presentatie van deze innovatie aan een select gezelschap van relaties en betrokken fabrikanten.

Met BRIX zero zet AVEX een nieuwe standaard in de markt. Het ramiliebedrijf onderstreept haar missie om de audiovisuele branche structureel te verduurzamen. In een tijd waarin organisaties hun duurzaamheidsbeleid versterken met energiezuinige gebouwen, elektrische mobiliteit, duurzame catering en circulaire bedrijfsvoering, blijven AV-installaties vaak een blinde vlek. Deze systemen zijn onzichtbare energieverbruikers die niet passen binnen een toekomstbestendige bedrijfsvoering.

“De audiovisuele sector speelt een veel grotere rol in de klimaatimpact van organisaties dan vaak wordt gedacht,” zegt Marjolein Koens-Schaddelee, Future CEO van AVEX en derde generatie in het familiebedrijf. “Met BRIX zero nemen wij het voortouw om dat te veranderen. Dit is geen project, maar een missie: AV moet – en kán – radicaal duurzamer.”

BRIX zero is meer dan een duurzame installatie. Het is een compleet circulair platform dat de hele keten verbindt: van fabrikant tot afvalverwerker, en inzet op maximale ketenverantwoordelijkheid. Samen met sterke partners als Samsung, Sony, Vogels, Kenwel en Logitech zorgt AVEX dat duurzaamheid niet ophoudt bij de levering van apparatuur, maar integraal onderdeel wordt van het volledige AV-ecosysteem.

De aanpak bestaat uit vier pijlers:

  1. Volledig CO₂-neutrale AV-oplossingen: zero emissions
  2. Circulaire aanpak: zero waste
  3. Product-as-a-Service model: zero investment
  4. Transparante data: zero greenwashing

Alle duurzaamheidsdata worden gecertificeerd via het internationale GSES- platform.
Concrete resultaten: van ambitie naar actie
Eén van de eerste organisaties die met BRIX zero aan de slag ging, is Marie-Stella-Maris, bekend om luxe en duurzame verzorgingsproducten. “Als bedrijf met duurzaamheid in ons DNA, zijn we altijd op zoek naar innovaties die onze missie versterken,” aldus de organisatie. “Met BRIX zero beschikken we nu over een circulaire Digital Signage-oplossing die perfect aansluit bij onze duurzaamheidsambities – én volledig CO₂-neutraal is.”

De lancering komt op het juiste moment. Organisaties worden steeds meer verantwoordelijk voor hun totale CO₂-uitstoot, inclusief indirecte emissies (Scope 3). BRIX zero biedt een direct toepasbare oplossing die helpt bij het voldoen aan de CSRD-regelgeving, en zelfs voorop te lopen.

Tip:

  • Linux Foundation denkt aan MXL voor open-source media-uitwisseling