2min Security

Bluesky kampt met een groeiend probleem: nepaccounts

Bluesky kampt met een groeiend probleem: nepaccounts

Afgelopen woensdag leek miljardair en activistisch investeerder Bill Ackman op Bluesky een plan te delen om het groeiende sociale mediaplatform te vernietigen. Hoewel het bericht van een imitator bleek te zijn, slaagde deze er zo goed in Ackmans schrijfstijl na te bootsen dat veel mensen, inclusief prominente journalisten, er even intrapten. Het nepaccount is inmiddels verwijderd, maar dergelijke profielen blijven een probleem.

Bluesky

Een blik op Bluesky toont meerdere nepaccounts van bekende figuren, zoals speciaal aanklager Jack Smith, X-CEO Linda Yaccarino, David Hogg, Karine Jean-Pierre, en zelfs een Illuminati-versie van Lenny Kravitz. BBC-journalist moest zijn volgers waarschuwen dat een nepaccount van BBC Breaking News vals was, terwijl Ben Stiller moeite had om mensen te overtuigen dat zijn eigen account echt was. Ook Mark Cuban en Mark Hamill kregen hiermee te maken.

Snelle groei

Na een snelle groei, waarbij Bluesky meer dan 21 miljoen gebruikers verzamelde en de dagelijkse activiteit met 500 procent toenam, zijn nepaccounts een wijdverbreid probleem geworden. Met een klein team van zo’n 20 medewerkers, volgens CEO Jay Graber, heeft Bluesky moeite om het probleem in te dammen.

Voorheen functioneerde Bluesky prima zonder verificatie, met als voornaamste focus grappige posts en het delen van links. Maar nu de app op grote schaal wordt gebruikt en zelfs nieuwswaardig wordt, kan een verificatiesysteem niet langer uitblijven. De ‘blauwe vinkjes’ die platforms als Threads en voorheen Twitter introduceerden, bewijzen het belang van een verificatiesysteem om geloofwaardigheid te waarborgen.

Imitatielabel

Bluesky biedt wel opties zoals een ‘imitatielabel’ en de mogelijkheid om posts van dergelijke accounts te verbergen, maar het systeem schiet vaak tekort door de overvloed aan nepaccounts. Bekende en minder bekende publieke figuren, zoals filmmaker Rob Reiner en generaal Mark Hertling, worden regelmatig slachtoffer van imitatie.

Volgens Bluesky kunnen nieuwsorganisaties en beroemdheden zichzelf verifiëren door hun website aan hun gebruikersnaam te koppelen. Maar tot er een beter verificatiesysteem is, blijft het platform kwetsbaar. De snelle groei van Bluesky brengt uitdagingen met zich mee, en hoe groter het wordt, hoe belangrijker het is om vertrouwen in de gebruikerservaring te waarborgen.