DHL en PostNL zijn goed voorbereid voor piekdrukte van Black Friday en feestdagen

DHL en PostNL zijn goed voorbereid voor piekdrukte van Black Friday en feestdagen

Pakketbezorgers DHL en PostNL zeggen helemaal klaar te zijn voor de aankomende piekdrukte van Black Friday en de aankomende feestdagen in december. Zo zegt DHL voorbereidingen te hebben getroffen om dagelijks tot twee miljoen pakketten te kunnen verwerken.

Doorgaans worden er 1,3 miljoen pakketten verwerkt op een dag door DHL, zo schrijft Emerce. Dat betekent dat er soms opgeschaald moet worden voor meer dan 50 procent. “Gezien onze marktpositie zal het voor ons aanzienlijk drukker zijn dan vorig jaar”, aldus een woordvoerder. De afgelopen jaren is het marktaandeel gegroeid naar ruim 45 procent. “Ook dit jaar heeft de groei boven het marktgemiddelde doorgezet.”

Extra bezorgers en bezorgdagen ingepland

Het wordt al drukker door Black Friday, maar ook sinterklaas en kerst komen eraan. Daarvoor zijn heel wat voorbereidingen getroffen om alles qua bezorging soepel te laten verlopen. Zo wordt er op de drukste Black Friday-dagen eind november gewerkt met 1200 extra bezorgers. Dat geldt voor zowel overdag als verschillende avonden. Zo is er op zondag 30 november een extra bezorgdag ingepland om pakketten op tijd uit te kunnen leveren.

Op pakjesavond, 5 december aanstaande, wordt er bezorgd tot 22.00 in de avond, terwijl dat op kerstavond en oudejaarsavond tot 18.00 is. Daarnaast worden de 5000 fysieke pakketpunten van DHL meerdere keren per dag voorzien van nieuwe leveringen. Ten opzichte van vorig jaar zijn er dit jaar meer dan duizend pakketautomaten extra in bedrijf genomen.

Er wordt op de piekmomenten opgeschaald, waar nodig, naar twintigduizend man. Daarbij gaat het om een mix van eigen personeel en externe krachten. Wat de drukste DHL-dag wordt is nog de vraag, maar het lijkt erop dat het gaat om maandag 1 december.

Ook PostNL treft voorbereidingen

Ook PostNL maakt zich niet druk, want ook daar zijn allerlei voorbereidingen getroffen. Het gaat dan om de inzet van meer bezorgers, extra bezorgmomenten en een toename van het aantal ritten. De drukte aan het eind van het jaar is al vanaf februari een punt van aandacht voor het bedrijf. Zo worden al voor de zomer extra mensen en materieel ingepland voor die piekperiode.

PostNL zegt 1000 extra mensen in te zetten voor de bezorging. Ook worden kantoormedewerkers ingeschakeld om bijvoorbeeld mee te helpen met bezorgen of sorteren van poststukken. Er worden extra vrachtwagens ingezet tijdens de drukste periodes van het jaar en de pakketbussen rijden meer ritten. Het gaat om in totaal 1250 vrachtwagens en gemiddeld 6300 ritten per dag.

Het bedrijf heeft daarnaast extra bezorgdagen ingepland, net zoals bij DHL het geval is. Op zondag 30 november gaat het vooral om sinterklaascadeaus, terwijl maandag 22 december voornamelijk wordt gebruikt voor het bezorgen van grote hoeveelheden kerstkaarten.

PostNL zet in op robotica: toont 3 experimentele robots

Stephan van den Eijnden, commercieel directeur bij PostNL laat ook weten afspraken te maken met webshops om zo de drukte wat te kunnen spreiden. “Met webwinkels spreken we bijvoorbeeld af dat zij verkoopacties spreiden. Zo kunnen consumenten tijdig hun bestellingen plaatsen of zelf bijvoorbeeld kiezen voor bezorging op de beste dag. Door het instellen van bezorgvoorkeuren in de PostNL-app vergroten klanten de kans dat hun pakketjes op het gewenste moment en de juiste plaats worden afgeleverd.” Het bedrijf zegt momenteel 3500 PostNL-punten te hebben en 1000 pakketautomaten te hebben geïnstalleerd.