2min Security

Gartner: grote bedrijven strategischer in aanpak cybercrime

Gartner: grote bedrijven strategischer in aanpak cybercrime

In 2018 heeft zeker 40% van de grote bedrijven goede plannen uitgedacht en uitgevoerd om cybercrime het hoofd te bieden. Dat stelt onderzoeksbureau Gartner in een rapport over de gevolgen van de grote hack op Sony.

De huidige cybercrime waar grote bedrijven mee te maken hebben is volgens Gartner zeer destructief en doelgericht. De aanvallen hebben tot doel zoveel mogelijk schade aan te richten en het aangevallen bedrijf zoveel mogelijk lam te leggen. Dit roept om een agressievere aanpak.

“Hele servers gaan down, data wordt gewist, persoonlijke gegevens worden openbaar en, zoals bij Sony, nog niet uitgebracht materiaal wordt op straat gegooid”,  zegt Gartner-analyst Paul Proctor. “Werknemers doen er soms maanden over om weer normaal te kunnen functioneren. CIO’s en hun leidinggevenden voelen dus zeer de noodzaak tot het nemen van snelle en effectieve maatregelen, zowel om een aanval te stoppen als deze helemaal te voorkomen.”

Of dat laatste helemaal gaat lukken is volgens Gartner de vraag. Het beste is dan ook een strategie van  op handen zijnde aanvallen snel ontdekken en meteen handelen. Volgens Proctor worden ook de meest geavanceerde aanvallen via een paar vaste patronen uitgevoerd. “Als je weet waar je kijken moet, kun je een aanstaande aanval zien aankomen. Je kunt dan preventieve maatregelen nemen. En dan bedoel ik veel meer dan firewalls en antivirus. Steek dus tijd en geld in detectie en de aanval afslaan.”

De opkomst van het Internet of Things betekent voor cybercriminelen nieuwe kansen. Dit betekent meer aandacht voor cybercrime met grotere budgetten en doordachter beleid. Ontwikkelaars van software en apps, maar ook de gebruikers krijgen een grotere verantwoordelijkheid. De gebruiker voor het beschermen van zijn informatie en de ontwikkelaar om de veiligheidsmaatregelen meteen in de bouw van de nieuwe oplossing mee te nemen.

Gartner stelt dat het succes van online zakendoen afhangt van het principe ‘always available’. Wie dat niet waarmaakt ziet klanten weglopen, samen met de winst.

Zowel het niveau van de beveiliging als de aandacht ervoor moet dus omhoog. Er is daarbij meer steun dan ooit nodig van de hoogste leidinggevenden.

Lees het hele rapport: “Attack on Sony Pictures Is a Digital Business Game Changer.”  .