2min Ondernemen

Google erkent onvermijdelijk verlies van zoekverkeer aan AI

Google erkent onvermijdelijk verlies van zoekverkeer aan AI

Volgens een intern Google-document uit oktober 2024 erkennen topbestuurders dat het verlies van zoekverkeer aan AI-systemen zoals ChatGPT en hun eigen AI-platform Gemini ‘onvermijdelijk’ is. Ondanks het feit dat Google vorig jaar bijna $200 miljard aan inkomsten genereerde uit zoekverkeer, is het bedrijf zich er terdege van bewust dat de manier waarop mensen informatie zoeken radicaal aan het veranderen is.

Zoekverkeer

In het document staat onder meer een samenvatting van een overleg tussen belangrijke leidinggevenden zoals Liz Reid, Vidhya Srinivasan en Nick Fox. Daarin noemt Fox drie scenario’s: (1) het zoekverkeer blijft stabiel, (2) het zoekverkeer verschuift naar Gemini, of (3) het zoekverkeer verschuift naar concurrent ChatGPT. Hoewel scenario (1) de voorkeur heeft, wordt scenario (3) gezien als het slechtste geval. Daarom moet volgens Fox het bedrijf inzetten op scenario (2): verlies aan Gemini is beter beheersbaar dan verlies aan een externe partij.

Onontkoombare verandering

Srinivasan was nog stelliger. Hoewel Google op dat moment nog geen terugval in zoek- of advertentieverkeer ervoer, sprak zij over een onontkoombare verandering. Ze zou zelfs de uitdrukking “the writing is on the wall” hebben gebruikt om te benadrukken dat Search terrein zal verliezen aan Gemini. Daarom pleitte ze ervoor om de commerciële mogelijkheden van Gemini, zoals advertenties, versneld te ontwikkelen. Dit werd bevestigd tijdens de kwartaalcijfers van Alphabet, waarin de rol van Gemini als advertentieplatform expliciet werd genoemd.

Ook werd gesproken over een strategische aanpak waarin Gemini en Google Search nauw op elkaar afgestemd worden. Daarbij zou Gemini in sommige gevallen alsnog terugverwijzen naar de klassieke zoekmachine, bijvoorbeeld bij winkeloplossingen of complexe zoekvragen.

Verschuiving

De verschuiving onderstreept hoe groot de impact van generatieve AI inmiddels is. Wat meer dan twintig jaar lang het fundament was van het internetgebruik, zoeken via Google, staat onder druk. AI-modellen zoals ChatGPT en Gemini veranderen niet alleen de technologie, maar ook het gedrag van miljarden gebruikers wereldwijd.