Het web is één groot walhalla voor mensen die iets met data willen. Of dat nu marketeers zijn die het gedrag van klanten willen kunnen voorspellen, rechercheurs die de fraudekans willen identificeren, of werving- en selectiebureaus die Cv’s willen verrijken met bijvoorbeeld data van LinkedIn. Het wordt nog interessanter als daar ook locatiedata in kan worden meegenomen. Dat is waar de onderzoeksgroep Databases aan de Universiteit Twente zich onder andere mee bezighoudt in een project met de veelzeggende naam TimeTrails. Mirjam Hulsebos sprak erover met dr.ir. Maurice van Keulen.
Hoe kun je met slimme taaltechnologie de juiste interpretatie geven aan tweets of Facebookberichten? Ofwel: hoe ga je om met de V van variety (variëteit in manieren van data noteren) en de V van veracity (onzekerheid over de juistheid van data).Het COMMIT-project TimeTrails voegt hier de componenten ‘plaats’ en ‘tijd’ aan toe. De Universiteit Twente werkt in dit project samen met het Centrum voor Wiskunde & Informatica (CWI) en de Universiteit Utrecht. Maurice van Keulen: “Steeds meer mensen hebben een telefoon met GPS en daarmee laten ze een spoor na. Dat spoor bevat veel interessante informatie. Marketeers zouden er bijvoorbeeld het gedrag van mensen mee kunnen analyseren en ze nog gerichtere aanbiedingen doen. Een van de onderzoeken die wij hebben gedaan heeft betrekking op de technologie waarmee je op basis van het combineren van vrij op het web beschikbare data de route die mensen afleggen in kaart kunt brengen. Hiermee kun je bijvoorbeeld de looproute van iemand door een winkelstraat zien.”
Lees het volledige interview in de laatste editie van ICT/Magazine of hier online.