Naarmate Google nieuwe algoritme-updates uitrolt en beweert onnuttige inhoud te verminderen, vragen veel gebruikers zich af wat de werkelijke impact van deze veranderingen is. Een artikel van Search Engine Journal bespreekt een aflevering van Google’s podcast Search Off The Record. Daarbij gaat Elizabeth Tucker, Director Product Management bij Google Search, hoe Google de kwaliteit van zoekresultaten meet.
Kwaliteit lastig te bepalen
Tucker erkent dat het moeilijk is om te bepalen of de kwaliteit van zoekresultaten verbetert. “We gebruiken veel statistieken waarbij we zoekopdrachten bemonsteren en menselijke beoordelaars de resultaten laten evalueren op zaken als relevantie.” Ze geeft daarnaast aan, dat Google gebruikersgedragspatronen analyseert om af te leiden of mensen de informatie die ze zoeken succesvol vinden.
Tucker legt uit dat gebruikers complexere zoekopdrachten uitvoeren naarmate de zoekkwaliteit verbetert. Dit creëert een voortdurend veranderend landschap voor de teams van Google om te navigeren. “Hoe beter we dit kunnen doen, hoe interessanter en moeilijker de zoekopdrachten zullen zijn.”
Zoekkwaliteit kwantificeren
Om de uitdaging van het kwantificeren van zoekkwaliteit aan te gaan, vertrouwt Google op een uitgebreide (en groeiende) set van statistieken die factoren zoals relevantie, nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en ‘versheid’ meten. Maar cijfers vertellen niet altijd het hele verhaal, waarschuwt Tucker: “Ik denk dat we allemaal moeten erkennen dat niet alles wat belangrijk is meetbaar is, en niet alles wat meetbaar is belangrijk.”
Voor relatief eenvoudige zoekopdrachten, zoals een zoekopdracht naar ‘Facebook’. is het leveren van relevante resultaten een relatief eenvoudige taak voor moderne zoekmachines. Complexere zoekopdrachten vereisen echter rigoureuze analyse en aandacht, vooral als het gaat om cruciale gezondheidsinformatie.
Miljarden zoekopdrachten
Google streeft ernaar de meest behulpzame informatie voor de behoeften van zoekers te tonen, die even divers als moeilijk te definiëren zijn op de schaal waarop het bedrijf opereert. Tucker zegt: “Begrijpen of we het goed doen, waar we het goed doen, waar de focus nodig is uit die miljarden zoekopdrachten – man, is dat een moeilijk probleem.”
Naarmate ontwikkelingen in AI en machine learning de grenzen verleggen van wat mogelijk is in zoekopdrachten, ziet Tucker het “menselijke element” als een essentieel onderdeel van de puzzel. Van de kwaliteitsbeoordelaars die real-world resultaten beoordelen tot de ingenieurs en productmanagers, Google’s aanpak om zoekverbeteringen te kwantificeren combineert big data met menselijk inzicht.
Zolang het web blijft evolueren, zal het werk van Google om zijn zoekkwaliteitsmetingen te verfijnen voortdurend doorgaan, zegt Tucker: “Technologie verandert voortdurend, websites veranderen voortdurend. Als we stil zouden staan, zou de zoekkwaliteit verslechteren.”
Belangrijke inzichten zijn:
- Kwaliteit boven kwantiteit: Gezien Google’s focus op relevantie en bruikbaarheid, prioriteer het creëren van hoogwaardige, gebruikersgerichte inhoud in plaats van te mikken op pure hoeveelheid.
- Omarm complexiteit: Ontwikkel inhoud die inspeelt op meer genuanceerde en specifieke gebruikersbehoeften.
- Denk lange termijn: Onthoud dat korte termijn statistieken misleidend kunnen zijn. Richt u op duurzame prestaties en gebruikerstevredenheid in plaats van snelle successen.
- Holistische aanpak: Net als Google, neem een veelzijdige benadering voor het meten van uw content succes, waarbij u kwantitatieve statistieken combineert met kwalitatieve beoordelingen.
- Blijf flexibel: Gezien de constante veranderingen in technologie en gebruikersgedrag, blijf flexibel en bereid uw strategieën aan te passen wanneer nodig.
- Mensgericht: Terwijl u gebruik maakt van AI en data-analyse, onderschat niet het belang van menselijk inzicht bij het begrijpen en voldoen aan gebruikersbehoeften.
Zoals de inzichten van Tucker laten zien, is deze gebruikersgerichte benadering de kern van Google’s inspanningen om de zoekkwaliteit te verbeteren – en het zou ook centraal moeten staan in elke marketingsstrategie.