De maritieme sector toont een opvallende bereidheid om meer cyberrisico’s te accepteren dan andere sectoren, blijkt uit een nieuw rapport van DNV. Maar liefst 61 procent van de maritieme professionals vindt dat verhoogd cyberrisico gerechtvaardigd is als dit de digitalisering en innovatie van de sector ondersteunt. Deze houding is opmerkelijk hoger dan die in andere kritieke sectoren zoals energie, productie en gezondheidszorg.
Maritieme sector
Deze groeiende bereidheid om cyberrisico’s te accepteren komt echter op een moment dat de sector te maken heeft met een toenemend aantal cyberdreigingen. Uit het onderzoek van DNV onder bijna 500 maritieme professionals blijkt dat 71 procent van hen gelooft dat hun industriële activa kwetsbaarder zijn voor cyberaanvallen dan ooit tevoren. Evenveel respondenten beschouwen cybersecurity als het grootste bedrijfsrisico waar hun organisatie momenteel mee te maken heeft.
Volgens Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Maritime bij DNV, vraagt de maritieme sector om een evenwichtige benadering: “Onze ambities voor digitale transformatie en decarbonisatie moeten gepaard gaan met een sterke inzet voor de beveiliging van mensen, schepen en systemen. Cyberaanvallen vormen een groeiende bedreiging, en alleen door effectieve cyberrisicobeheersing kunnen we innovatief en concurrerend blijven.”
Geavanceerde technologieën
De maritieme sector maakt steeds meer gebruik van geavanceerde technologieën zoals data-analyse, internet of things (IoT), kunstmatige intelligentie, satellietcommunicatie en autonome systemen. Deze innovaties beloven efficiëntie en duurzaamheid, maar vergroten ook de blootstelling aan cyberdreigingen. Toch zijn maritieme professionals optimistisch: 83 procent van de respondenten gelooft dat hun organisatie een sterke cybersecurity-positie heeft, en 71 procent verwacht na een cyberaanval snel weer operationeel te zijn. Bovendien meldt 73 procent dat hun organisatie dit jaar meer in cybersecurity heeft geïnvesteerd.
Uitdagingen
Het rapport van DNV, ‘Maritime Cyber Priority 2024/25: Managing Cyber Risk to Enable Innovation’, schetst vier belangrijke uitdagingen voor de sector: toegang tot ervaren cybersecurity-experts, het versterken van detectie- en responsmogelijkheden voor OT-systemen, het definiëren van verantwoordelijkheden voor OT-beveiliging, en het veiligstellen van complexe toeleveringsketens.
Svante Einarsson van DNV benadrukt de noodzaak van samenwerking: “De maritieme sector en andere kritieke infrastructuren moeten meer cybersecurity-ervaringen delen om gezamenlijk best practices te ontwikkelen. Alleen zo kunnen we de beveiliging van onze sector verbeteren en onze weerbaarheid vergroten.”