3min Security

McDonald’s Instagram gehackt voor promotie cryptocurrency scam 

McDonald’s Instagram gehackt voor promotie cryptocurrency scam 

Het officiële Instagram-account van McDonald’s Corp. is gehackt om een cryptocurrency scam te promoten die vernoemd is naar het McDonald’s-personage Grimace.

Degenen achter de hack veranderden de biografie op de Instagram-pagina van McDonald’s, schrijft SilliconANGLE. Ze plaatsten berichten met betrekking tot de cryptocurrency scam. Men paste de McDonald’s bio aan in een bericht dat een verwijzing bevatte naar een ‘rug pull’. En het verkrijgen van $700.000 in Solana-cryptocurrency, vergezeld van een Indiase vlag. De berichten bevatten als boodschap “een McDonald’s experiment op Soluna” samen met een cryptocurrency-adres.

Waardeloze tokens

Een ‘rug pull’, in cryptovaluta-jargon, is een type scam waarbij ontwikkelaars een nieuwe token creëren. Ze blazen de waarde ervan op door hype. Vervolgens nemen ze plotseling alle liquiditeit weg. Zo blijven investeerders met waardeloze tokens achter. Deze scam leidt vaak tot aanzienlijke financiële verliezen voor degenen die in het project investeerden.

In het geval van het hacken van het McDonald’s-account, slaagden de oplichters erin de marktkapitalisatie van GRIMACE-tokens op te drijven tot $20 miljoen. Op het moment dat men de scam onthulde zakte de waarde onder $1 miljoen. De verwijzing naar de $700.000 die in de McDonald’s bio werd achtergelaten voordat men het account herstelde suggereert dat de daders erin slaagden $700.000 te bemachtigen.

Solana blockchain

Volgens The Block werd de GRIMACE-token gegenereerd op een dienst genaamd “Pump.fun”, die in januari werd gelanceerd en gebruikers in staat stelt om meme-munten te maken op de Solana blockchain. Men creëerde naar verluidt sinds het begin van het jaar meer dan 1,8 miljoen meme-munten op het platform.

Verontschuldigingen

In reactie op de scam zei een woordvoerder van McDonald’s dat de fastfoodgigant “op de hoogte is van een geïsoleerd incident dat onze social media-accounts […] beinvloedde” en dat “we het probleem op die accounts oplosten en ons bij onze fans verontschuldigen voor eventueel beledigend taalgebruik dat tijdens die tijd online stond.”

Over de scam en hack van het account zei Steve Graham, senior vice-president van North America van cyberdreigingstraininggroep EC-Council, in een e-mail aan SiliconANGLE dat het incident nogmaals aantoont dat wereldwijde reuzen zoals McDonald’s kwetsbaar zijn voor cyberdreigingen. Dit ongeacht in welke sector ze actief zijn.

“De snelheid en schaal waarop deze situatie zich ontwikkelde benadrukken de kritieke noodzaak voor organisaties om te investeren in cybersecuritymaatregelen. En in training.” Dat stelde Graham. “Bedrijven moeten hun werknemers uitrusten met de kennis om scams te herkennen en te vermijden. Dit om het financiële en reputatieverlies te voorkomen dat vaak gepaard gaat met dit soort incidenten.”