In oktober 2024 introduceerde Microsoft een vernieuwde chat- en kanaalervaring in Teams. Na uitgebreide tests onder zowel privé- als openbare previewprogramma’s, met miljoenen gebruikers, heeft Microsoft onlangs aangekondigd dat deze nieuwe ervaring nu algemeen beschikbaar is voor Teams-gebruikers in commerciële omgevingen. De vernieuwde functionaliteit wordt de komende weken uitgerold naar klanten in de Government Clouds en andere clouds.
Chat- en kanaalervaring
Noga Ronen, Senior Product Marketing Manager voor Microsoft Teams, sprak enthousiast over deze vernieuwde ervaring: “De nieuwe ervaring is ontworpen om standaard eenvoudig te zijn, zodat iedereen in staat is om bij te blijven bij wat er echt toe doet. Tegelijkertijd biedt het krachtige functionaliteit wanneer dat nodig is, zodat gebruikers informatie kunnen organiseren en communiceren op hun eigen manier.”
Belangrijkste verbeteringen
Een van de belangrijkste verbeteringen in deze vernieuwde ervaring zijn de nieuwe berichtfilters. Gebruikers kunnen nu eenvoudig berichten filteren op basis van ‘Ongelezen’, ‘Chat’, ‘Kanalen’, ‘Vergaderingen’ en ‘Gedempt’. Deze filters helpen gebruikers snel te bepalen welke berichten ze als eerste moeten bekijken. Daarnaast is er een nieuwe @mention-weergave, waarmee alle berichten die aan een gebruiker zijn gericht, in één interactieve lijst worden getoond. Voor gebruikers die meer maatwerk nodig hebben, zijn er nieuwe aangepaste secties waarmee gesprekken uit chats, kanalen, vergaderingen, Teams-bots of AI-agenten georganiseerd kunnen worden.
Nieuwe berichtervaring
Microsoft introduceert ook een gestroomlijnde nieuwe berichtervaring, waarmee gebruikers een nieuw bericht zowel naar chats als naar kanalen kunnen sturen vanuit één enkele locatie. Hoewel deze vernieuwde ervaring standaard is ingeschakeld, wil Microsoft gebruikers de keuze geven om, indien gewenst, chats en kanalen apart te bekijken, berichtvoorbeelden te tonen of alle kanalen in één lijst weer te geven.
Bovendien biedt Microsoft verschillende best practices om het meeste uit de nieuwe chat- en kanaalervaring te halen. Ze benadrukten ook dat er binnenkort meer verbeteringen, zoals gesprekstraden, zullen worden toegevoegd aan Teams. Deze vernieuwingen zullen Teams-gebruikers nog meer flexibiliteit en mogelijkheden bieden in hun communicatie en samenwerking.