Patiënten die succesvol geopereerd zijn aan darmkanker, krijgen vijf jaar lang controles in het ziekenhuis. Het eerste jaar is dat een telefonische of een fysieke afspraak in het ziekenhuis met een arts of verpleegkundig specialist. De controles vanaf het tweede jaar na de operatie kunnen voortaan ook grotendeels digitaal. Patiënten hebben vanaf dat moment namelijk minder behoefte aan contact met een arts.”
Voor patiënten die darmkanker hebben overwonnen, bestaat het nazorgtraject nu uit een reeks bloedcontroles en afspraken met hun behandelaar. Een jaar na de operatie volgt een belangrijke check: een CT-scan en een darmonderzoek. “Als die resultaten goed zijn, is de kans op terugkeer van de ziekte heel klein. Patiënten zitten vanaf dat moment niet allemaal te wachten op een telefoontje van het ziekenhuis”, zegt Nikki van Ham, verpleegkundig specialist oncologie.
Contact altijd mogelijk
Samen met oncologisch chirurg Johanne Bloemen bedacht zij een plan om de nazorg te verbeteren. Zowel voor patiënten als voor de artsen en verpleegkundig specialisten. “Patiënten weten nu wanneer ze een vragenlijst van ons krijgen. Dan hebben ze twee weken om die in te vullen”, zegt Van Ham. “Daarin kunnen ze aangeven of ze klachten hebben en nog telefonisch contact willen of naar het ziekenhuis willen komen. Dat laatste is in veruit de meeste gevallen niet meer nodig. Als alle controles goed zijn, en patiënten niet aangeven dat ze fysiek of telefonisch contact willen, dan krijgen ze altijd een digitale reactie.”
Van Ham: “Doordat we het nazorgtraject efficiënter inrichten, zorgen we ook voor minder druk op de polikliniek. Dat maakt ruimte vrij voor patiënten die acute zorg nodig hebben.” Voor patiënten is er ook het voordeel dat ze niet de hele dag hoeven te wachten tot er een verpleegkundig specialist of arts belt. “Soms vergeten mensen ook dat ze gebeld worden, ze hebben meestal toch geen klachten meer. Dus dan duurt het lang voor je ze te pakken hebt of ze zijn lekker buiten en bijna onverstaanbaar. Dan is zo’n online vragenlijst toch een stuk makkelijker.”
Meer rust voor patiënten
Het nieuwe nazorgtraject moet uiteindelijk bijdragen aan een verbeterde patiëntervaring. “Het moet ze meer rust geven. Ze kunnen zelf bepalen wanneer ze de vragenlijsten invullen en wanneer ze op hun gemak de resultaten willen lezen. Ze kunnen online vragen stellen en uiteraard altijd nog een fysieke afspraak maken met een zorgverlener. Als het goed is, vermindert dit juist de wachttijden als patiënten een zorgverlener willen spreken. Het geeft hen juist meer gevoel van ondersteuning en aandacht voor individuele wensen.”