2min Ondernemen

Nederlandse scale-ups blijven optimistisch ondanks uitdagingen

Nederlandse scale-ups blijven optimistisch ondanks uitdagingen

Nederlandse scale-ups kijken met veel vertrouwen naar de toekomst. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Deloitte onder ruim vierhonderd scale-ups in Europa en het Midden-Oosten. De ondervraagde Nederlandse bedrijven geven hun vertrouwen in het voortzetten of zelfs versnellen van hun groeipad een gemiddeld rapportcijfer van 8,3. Daarmee behoren zij tot de meest optimistische ondernemers van de onderzochte regio’s.

Optimistisch

Spanje voert de lijst aan met een score van 9,1, gevolgd door scale-ups uit het Midden-Oosten (8,9). De Britse scale-ups zijn het minst hoopvol gestemd; zij beoordelen hun toekomstverwachting met een 7,7. Volgens Deloitte komt dat mede doordat Britse scale-ups moeite hebben met het leggen van nieuwe zakelijke relaties.

Ook Nederlandse scale-ups ervaren obstakels. Zo blijft het aantrekken van nieuwe klanten een uitdaging, net als het vinden van geschikt personeel en het oplossen van financiële vraagstukken. Toch zetten zij stevig in op groei. Naast het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers, voor alle regio’s de belangrijkste groeiprioriteit, focussen Nederlandse scale-ups op upselling en cross-selling: het aanbieden van duurdere of aanvullende diensten aan bestaande klanten.

Midden-Oosten

Scale-ups uit het Midden-Oosten kiezen vaker voor productontwikkeling en -diversificatie, een strategie die ook in de fintechsector populair is. Opvallend genoeg staat duurzaamheid onderaan de prioriteitenlijst van de meeste scale-ups.

Internationale expansie

Internationale expansie blijft een belangrijk thema. De Verenigde Staten zijn nog altijd de populairste bestemming, maar veel bedrijven richten zich ook op uitbreiding naar buurlanden. Volgens Deloitte heeft dat te maken met culturele overeenkomsten, vertrouwdheid en lagere logistieke kosten.

Ondernemingsklimaat

Dat het ondernemingsklimaat de afgelopen jaren onder druk stond, valt niet te ontkennen. De coronapandemie, inflatie en de herverkiezing van Donald Trump hebben hun sporen nagelaten. 62 procent van de scale-ups geeft aan dat de economische omstandigheden impact hebben gehad op hun bedrijfswaardering. Toch blijft 38 procent positief: zij zeggen geen negatieve effecten te hebben ervaren. In Nederland geldt dat zelfs voor 40 procent van de ondervraagden.

Ondanks de onrust op wereldschaal overheerst bij Nederlandse scale-ups dus het geloof in een groeizame toekomst.