AI lijkt het kantoorleven te veroveren, maar niet zonder groeipijnen. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers voelt zich ongemakkelijk om AI-gebruik toe te geven tegen hun manager. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Slack Workforce Index, een onderzoek onder ruim 17.000 werknemers wereldwijd, waarvan 503 uit Nederland.
Hoewel Nederland met een AI-adoptie van 44 procent onder werkenden voorloopt, is lang niet iedereen open over het gebruik. Werknemers vrezen als lui of zelfs als ‘valsspelers’ bestempeld te worden als ze hulpmiddelen zoals generatieve AI inzetten.
Toch ervaart 77 procent een sterke drang om AI onder de knie te krijgen, ondanks dat ze er nauwelijks in zijn getraind. Zo heeft tweederde minder dan vijf uur besteed aan het leren van AI-tools.
‘AI-gebruik aanmoedigen’
Freek Lemmers, bij Salesforce verantwoordelijk voor Slack in Nederland, vindt een cultuurverandering noodzakelijk om dit ongemak te doorbreken. “Het creëren van een cultuur waarin AI-gebruik actief wordt gestimuleerd en medewerkers worden aangemoedigd om de technologie te verkennen, helpt hen de uitdagingen te overwinnen die gepaard gaan met het eigen maken en vertrouwd raken met AI.”
Hij vervolgt: “Dit vraagt om het delen van successen, het bieden van duidelijke richtlijnen, praktische begeleiding en gerichte trainingen.”
Kloof
Het onderzoek wijst ook op een kloof tussen managers en werknemers. Waar medewerkers AI vooral zien als een handige tool voor administratieve taken, verwachten managers dat de technologie wordt ingezet om innovatie te bevorderen en persoonlijke ontwikkeling te versnellen. En laat dat nou juist datgene zijn waar medewerkers de meeste schroom ervaren om openlijk AI voor in te zetten.
AI speelt niet alleen op de werkvloer een rol, maar ook in het sollicitatietraject. Voor meer dan 60 procent van de werknemers zou het aanbod van AI-tools binnen een bedrijf een belangrijke factor zijn bij de keuze voor een nieuwe baan.