2min Security

Britse telecomprovider O2 leidt oplichters om de tuin met AI-oma

Britse telecomprovider O2 leidt oplichters om de tuin met AI-oma

Het Britse telecombedrijf O2 lanceert Daisy, een ‘AI-oma’. De oude dame is een levensechte virtuele assistent die criminelen zo lang mogelijk aan de lijn houdt en klanten zo beschermt tegen fraude.

Daisy is ontwikkeld met behulp van geavanceerde AI-technologie en getraind met echte gesprekken van bekende scambaiter Jim Browning. Dankzij haar menselijke toon en karakter geloven oplichters Daisy. Sterker nog: zij denken een gemakkelijk doelwit aan de lijn te hebben. In werkelijkheid draait Daisy de rollen om. Ze houdt oplichters tientallen minuten aan het lijntje met eindeloze verhalen over breien of familieperikelen. Deze tijd kunnen ze niet gebruiken om echte slachtoffers te benaderen.

Bewustwording door samenwerking

Naast Daisy werkt O2 samen met influencer Amy Hart, die zelf slachtoffer werd van een bankfraude waarbij meer dan 5.000 Pond werd gestolen. Amy deelt haar ervaring en benadrukt hoe belangrijk het is om waakzaam te blijven bij onverwachte telefoontjes of sms-berichten. 

De introductie van Daisy maakt deel uit van Virgin Media O2’s campagne ‘Swerve the Scammers’ (‘Ontwijk de oplichters’). Deze campagne is hard nodig, aangezien een onderzoek van O2 onthulde dat maar liefst 67 procent van de Britten zich zorgen maakt over fraude. Eén op de vijf krijgt zelfs wekelijks een fraudepoging te verduren.

Verschillende AI-modellen

Daisy combineert verschillende AI-modellen om gesprekken in real-time te voeren. Ze luistert naar de beller, zet gesproken woorden om in tekst, genereert een gepaste reactie via een speciaal taalmodel en zet dit om naar een levensechte stem. Dankzij haar geloofwaardige interacties heeft ze al talloze oplichters misleid.

Hoewel Daisy een krachtig wapen is, roept O2 mensen op om niet zelf te experimenteren met scambaiting. In plaats daarvan kunnen ze verdachte telefoontjes of berichten doorsturen naar 7726 (SPAM) om fraude te rapporteren. Vorig jaar blokkeerde Virgin Media O2 dankzij deze meldingen 89 miljoen frauduleuze berichten.

Oproep aan de overheid

O2 benadrukt dat de bestrijding van fraude structurele hervormingen vereist. Het bedrijf pleit voor een speciale fraude-minister en een centraal politieorgaan dat zich volledig richt op het bestrijden van fraude.

Lees ook: Aantal fraude-aanvallen stijgt