Prijsvergelijker Pricewise heeft een onderzoek gehouden onder Gen Z’ers (personen tussen de 16 en 29 jaar) waarin werd uitgevraagd wanneer en waarom ze hun telefoon vervangen.
Bijna de helft (48,4 procent) van de ondervraagden liet weten hun toestel langer dan 2,5 jaar te gebruiken. Een kwart van de respondenten liet weten elke twee jaar te kiezen voor een nieuwe smartphone. Volgens het onderzoek zijn er verschillende redenen voor telefoongebruikers om te kiezen voor een nieuw exemplaar.
Een slecht werkende batterij werd als hoofdreden genoemd en is voor 73,2 procent van de ondervraagden reden om hun toestel te vervangen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 23,5 procent van de groep na twee jaar kiest voor een nieuw toestel vanwege deze reden. Trage prestaties staat op de tweede plaats (55,8 procent) en op de derde plek vinden we ‘kapot toestel’ (53,8 procent).
Een trage telefoon zorgt er bij een grote groep niet voor om direct een nieuwe telefoon aan te schaffen, 51,6 procent van de ondervraagden vervangt hun toestel dan nog steeds pas na 2,5 jaar.
Lees ook op ICT Magazine: Apple presenteert iPhone 17-serie, ultradunne iPhone Air en wearables
Nieuw model of fris design
Kiezen voor een nieuw toestel is voor een kleine groep reden om over te stappen, namelijk 17,8 procent. Ook camera’s zijn voor de Gen Z’ers niet heel belangrijk zo blijkt uit het onderzoek (21,8 procent). Ook extra specifieke functies speelt maar een beperkte rol bij de aanschaf van een nieuwe mobiel, namelijk voor 11,8 procent van de ondervraagde groep.