2min Personeel

Onderzoek: Nederlanders werkten dit jaar vaker op kantoor dan in 2024

Onderzoek: Nederlanders werkten dit jaar vaker op kantoor dan in 2024

Nederlanders werkten in 2025 weer vaker op kantoor dan het jaar ervoor. Uit cijfers van mobiliteitsplatformen Shuttel en Reisbalans blijkt dat medewerkers afgelopen jaar gemiddeld een halve tot een hele dag meer naar kantoor gingen. Vrijdag blijft de populairste thuiswerkdag.

Gebruikers van Reisbalans werkten dit jaar gemiddeld 65 procent van de tijd op kantoor, ruim drie dagen per week. Dat is 6,2 procentpunt meer dan een jaar eerder. Bij Shuttel zagen ze eenzelfde trend meldt de Volkskrant die de gegevens van beide platforms op heeft gevraagd. Werknemers met een fulltime baan werkten daar gemiddeld 1,2 dag thuis, waar dat tijdens de coronapandemie nog drie dagen was.

De cijfers komen van circa 550000 gebruikers van beide platforms, waar werknemers van grote bedrijven hun reis- of thuiswerkvergoeding declareren. Europees onderzoek laat zien dat meer dan de helft van medewerkers kiest voor een patroon van twee tot drie dagen kantoor en twee tot drie dagen thuis. Die trend blijkt ook in Nederland duidelijk zichtbaar.

Driedaagse kantoorweek

Reisbalans signaleert zelfs een ‘driedaagse di-wo-do-kantoorweek’. Veel mensen werken maandag thuis, terwijl dinsdag en woensdag bij beide platformen de populairste dagen zijn voor de tocht naar kantoor. Ook donderdag is druk en vrijdag blijft opvallend rustig. Iets meer dan de helft van de werknemers maakt dan nog de reis van huis naar kantoor.

Helft organisaties wil medewerkers komende twee jaar volledig op kantoor zien

Als ze al werken, want uit eerdere onderzoeken blijkt dat bij een vierdaagse werkweek de vrijdag als vaste vrije dag het populairst is. De ‘domibo’ heeft de vrijmibo inmiddels ingehaald. Uit de cijfers van beide platforms blijkt ook dat meer mensen de fiets naar hun werk pakken. Mogelijk komt dit door de wettelijke vergoeding van 21 eurocent per kilometer die vanaf 1 oktober 2024 geldt en daarvoor slechts 7 cent was.

Opvallend is dat het fietsgebruik in alle seizoenen is gegroeid. Weer of geen weer, als Nederlanders ervoor betaald krijgen, stappen ze op de fiets. Zeker in en rond de vier grote steden. Bij Shuttel pakte 90 procent van de werkers in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht de fiets.

Dat betekent overigens niet dat werknemers vaker de auto laten staan. Het autogebruik is eveneens gestegen, ten koste van het openbaar vervoer. Zeker binnen steden neemt het ov-gebruik af. In plaats daarvan kiezen mensen ervoor om een deel met de auto en het laatste deel met de (deel)fiets af te leggen.