Mededingingstoezichthouders in Europa uiten hun zorgen over het idee om fusie-regels aan te passen om grotere bedrijven in strategische sectoren te creëren.
De afgelopen jaren is de roep om hervorming van het fusiebeleid van Europa toegenomen, vooral vanuit Duitsland en Frankrijk, die pleiten voor regels die het mogelijk maken om grotere luchtvaart- en telecombedrijven op te richten. Dit meldt Politico. Voormalige Italiaanse premiers Enrico Letta en Mario Draghi hebben ook benadrukt dat consolidatie in de telecomsector noodzakelijk is voor een efficiëntere en veerkrachtigere Europese economie.
Opschaling
Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, heeft haar nieuwe kandidaat voor commissaris mededinging, Teresa Ribera, gevraagd een mededingingsbeleid te ontwikkelen dat bedrijven helpt om op wereldmarkten op te schalen. Toch waarschuwt Andreas Mundt, hoofd van de Duitse mededingingsautoriteit, dat critici van de huidige fusie-regels zoeken naar oplossingen zonder de werkelijke problemen te identificeren. Volgens Mundt zijn er maar weinig gevallen waarin de regels bedrijven echt hebben belemmerd om te groeien.
Versnippering regelgeving
Benoît Cœuré, hoofd van de Franse mededingingsautoriteit, benadrukt dat het probleem vooral ligt in de versnippering van nationale regelgeving binnen de EU. Hij stelt dat het versoepelen van mededingingsregels niet de prioriteit zou moeten zijn. “Eerst moet de regelfragmentatie worden aangepakt, daarna lost het fusievraagstuk zich vanzelf op,” aldus Cœuré.
De Europese discussie over fusies heeft wortels in het omstreden besluit van de Europese Commissie in 2019 om een Frans-Duitse spoorwegfusie te blokkeren, bedoeld om een sterke Europese speler te creëren tegen Chinese concurrentie. Dit besluit leidde tot kritiek vanuit Parijs en Berlijn, die stelden dat de fusie nodig was om Europese ‘kampioenen’ te vormen. Volgens mededingingsfunctionarissen kunnen bedrijfsreuzen echter schadelijk zijn voor de Europese economie, doordat zij marktconcurrentie beperken, hogere prijzen veroorzaken en hun innovatiekracht verliezen.
Concurreren zonder megafusies
Vestager, de huidige mededingingscommissaris, verdedigt haar beslissingen en wijst op het succes van bedrijven die zich onafhankelijk hebben ontwikkeld, zoals Siemens en Alstom, en hun vermogen om te concurreren zonder megafusies. Natalie Harsdorf-Borsch, hoofd van de Oostenrijkse mededingingsautoriteit, noemt het streven om Europese kampioenen te creëren “bizar” en vraagt zich af wie de criteria bepaalt om zo’n kampioen te kiezen.