2min Ondernemen

Startup Decodata failliet: dataplatform voor interieurbranche stopt; Icecat neemt het over

Startup Decodata failliet: dataplatform voor interieurbranche stopt; Icecat neemt het over

Decodata, de startup van Anne de Jongh en Eric Mencke die een database voor miljoenen interieurproducten ontwikkelde, is failliet verklaard. “Uiteindelijk ontbrak het aan tijd, geluk en momentum, ondanks de bereidheid van onze investeerders”, aldus de oprichters. De rechtbank in Amsterdam sprak dinsdag het faillissement uit van Decodata. Met hun platform bood de startup een centrale bron voor digitale productinformatie voor retailers, meubelmerken en andere partijen in de interieurbranche.

Decodata

De Jongh en Mencke hadden tot het laatste moment geprobeerd Decodata te redden. “Het is ontzettend jammer dat een faillissement niet te voorkomen was,” laat De Jongh weten. Icecat neemt het bedrijf nu over om zo de digitalisering en automatisering in de interieurbranche voort te zetten.

Gat in de markt

Decodata’s missie vulde een gat in de markt. Waar andere sectoren al lang werken met digitale productfeeds, was er voor meubels en interieurartikelen nog geen uniforme database. De branche had vaak te maken met Excel-sheets en handmatig overgetikte pdf’s. Sinds de oprichting in 2020 bouwden De Jongh en Mencke aan een zogeheten ‘data lake’ met producten uit de woonbranche, dat begin 2021 gelanceerd werd.

Investeringen en groei in de woonbranche

Met steun van angel-investeerders haalde Decodata eind 2021 zeven ton op om het platform verder te ontwikkelen. Onder leiding van een team van bijna twintig medewerkers werd hard gewerkt aan de techniek en het uitbreiden van relaties met partners in de interieurwereld. Het data lake bood specifieke informatie die direct kon worden geïntegreerd in webshops en managementtools, waarmee de branche een digitaliseringsslag kon maken. Decodata organiseerde meerdere evenementen met bekende merken zoals Vitra en Eijerkamp om de voordelen van digitale transformatie te bespreken.

Tempo van de markt

Toch bleek het tempo van marktacceptatie een struikelblok. “Verschillende klanten waren enthousiast, maar een digitale transformatie vraagt om draagvlak en omarming”, aldus De Jongh. Mencke vult aan: “Voor een succesvol platform moet de markt openstaan voor innovatie en bereid zijn om financiële steun te bieden. Het tempo van besluitvorming in de woonbranche hield geen gelijke tred met dat van een startup. Hierdoor ontbrak het ons uiteindelijk aan tijd en momentum, ondanks de steun van onze investeerders.”