2min Ondernemen

VodafoneZiggo neemt volledige verantwoordelijkheid voor telefonische werving

VodafoneZiggo neemt volledige verantwoordelijkheid voor telefonische werving

VodafoneZiggo neemt voortaan de volledige verantwoordelijkheid voor telefonische werving op zich. Niet alleen voor de eigen belcampagnes, maar ook voor die van externe partijen die namens het telecombedrijf bellen. Deze toezegging heeft het bedrijf gedaan aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM), naar aanleiding van een onderzoek dat was ingesteld vanwege een groot aantal klachten over ongevraagde verkooptelefoontjes. Met de toezegging stopt de ACM het lopende onderzoek.

Verantwoordelijkheid

De kern van de afspraak is dat voortaan alleen nog mensen gebeld worden die daar vooraf uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven. Dat geldt niet alleen voor VodafoneZiggo zelf, maar ook voor alle callcenters en belbedrijven die voor het bedrijf werken. Als consumenten hun toestemming intrekken, moet daar onmiddellijk gevolg aan worden gegeven. VodafoneZiggo zal strengere afspraken maken met belpartners en scherper toezicht houden op de naleving van de regels.

Martijn Ridderbos, bestuurslid van de ACM, noemt de stap van VodafoneZiggo “belangrijk”: “Het bedrijf erkent dat het verantwoordelijk is voor alle telefonische werving door en namens haar. Wij gaan ervan uit dat andere bedrijven dit voorbeeld volgen, zodat ongewenste verkooptelefoontjes verdwijnen en er een eerlijk speelveld ontstaat.”

Toezegging

De toezegging van VodafoneZiggo sluit aan bij de bredere aanpak van de ACM, die eerder dit jaar al telecom- en energiebedrijven heeft opgeroepen om zich strikt aan de regels voor telefonische werving te houden. Zo moet vooraf verkregen toestemming aantoonbaar en verifieerbaar zijn. Ook moet het voor consumenten duidelijk zijn wie belt, met welk doel, en welk aanbod wordt gedaan.

Als blijk van goede wil heeft VodafoneZiggo toegezegd een bedrag van 25.000 euro te doneren aan het Nationaal Ouderenfonds. De ACM zal in de komende periode sectorbreed controleren of bedrijven hun telefonische werving op orde hebben en de wettelijke vereisten naleven. Consumenten kunnen meldingen blijven doen bij ACM ConsuWijzer om misstanden aan het licht te brengen.