Volgens het laatste onderzoek van Canalys groeide de wereldwijde smartphonemarkt met 3%. De markt bereikte 330 miljoen eenheden in het vierde kwartaal van 2024. Apple hield de leiding.
Dit is het vijfde opeenvolgende kwartaal van groei. Het groeitempo daalde wel flink, maar Apple liet juist sterke prestaties zien tijdens het traditionele nieuwe lanceringsseizoen. Het bedrijf verzekerde zich van de eerste plaats met een marktaandeel van 23%.
Samsung volgde daarna met een marktaandeel van 16% en kende een daling. Xiaomi bleef op zijn derde positie met een marktaandeel van 13%. Dit was het enige merk met jaar-op-jaar groei in de top drie, dankzij de toenemende aanwezigheid op de thuismarkt en de mondialisering.
TRANSSION en vivo stonden respectievelijk op de vierde en vijfde plaats. Zij profiteerden van het herstel van de opkomende markten in de regio Azië-Pacific. Voor het hele jaar 2024 bedroegen de wereldwijde smartphoneverzendingen 1,22 miljard eenheden. Dit is een stijging van 7% op jaarbasis. Apple behield daarmee voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn voorsprong op Samsung.
Apple groeit op smartphonemarkt in Azië
“Apple heeft zijn mondiale positie verstevigd door groei in opkomende markten zoals India en Zuidoost-Azië in 2024”, aldus Canalys-analist Le Xuan Chiew. “Door de kanaaldekking en invloed in de regio Azië-Pacific uit te breiden en actieve marketing- en merkstrategieën in te zetten, heeft Apple groeikansen gegrepen. De concurrentie en een langdurige vervangingscyclus beperkten echter de groei in sommige ontwikkelde markten. Vooruitkijkend naar 2025 verwachten we dat Apple zal groeien. Dit wordt aangedreven door een vernieuwd portfolio, hardware-upgrades en een bredere acceptatie van Apple Intelligence.”
“De welvaart van massamarktproducten was een belangrijke motor voor de wereldwijde groei van smartphones in 2024”, aldus Canalys Senior Analyst Toby Zhu. “Ondanks de uitdagingen door stijgende supply chain-kosten sinds begin 2024, hebben Android-merken als Xiaomi, TRANSSION en vivo een groei met dubbele cijfers. Ondertussen kregen apparaten uit het middensegment te maken met vraagdruk, omdat consumenten in opkomende markten de voorkeur gaven aan producten met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Dit terwijl volwassen markten een trend naar hogere gemiddelde verkoopprijzen lieten zien.”
“Het zal een uitdaging zijn om de marktprestaties van 2024 in 2025 te herhalen”, aldus Zhu. “De groei van vorig jaar kwam namelijk vooral voort uit voorraadaanvulling via leveranciers en kanalen, en macro-economisch herstel in een aantal markten. Vraagschommelingen en macro-onzekerheden blijven daarbij belangrijke uitdagingen, omdat leveranciers zich meer richten op hoogwaardige producten. Het concurrentievermogen wordt groter door AI-integratie, productinnovatie en sterkere marketingstrategieën. Voorraadbeheer zal een voorzichtiger aanpak hanteren om de effecten van geopolitieke conflicten en macro-economische volatiliteit te verzachten. Bovendien zullen regionale leveranciers hun kanaaldekking en productportfolio’s uitbreiden. Dat is goed voor de lokale marktkansen want dit zou de marktconcentratie onder toonaangevende leveranciers opnieuw kunnen verminderen.”
Wereldwijde verdeling van het marktaandeel van smartphones
Canalys voorlopige cijfers smartphonemarkt Q4 2024
- Apple 23% Q4 2024: 24% Q4 2023
- Samsung 16% Q4 2024: 17% Q4 2023
- Xiaomi 13% Q4 2024: 13% Q4 2023
- TRANSSION 8% Q4 2024: 9% Q4 2023
- Vivo 8% Q4 2024: 7% Q4 2023
- Others 32% Q4 2024: 30% Q4 2023
Let op: door afrondingen kunnen de percentages niet precies 100% zijn. Bron: schattingen van Canalys (sell-in-zendingen), smartphoneanalyse, januari 2025.
Tip:
- Hugging Face brengt krachtig AI-model naar smartphone