X, voorheen bekend als Twitter, heeft een rechtszaak aangespannen tegen meerdere grote bedrijven, waaronder LEGO, Nestlé, Pinterest en Shell. Volgens X hebben deze bedrijven hun advertenties op het platform teruggetrokken na de overname door Elon Musk. X beschouwt dit als een ‘systematische, illegale boycot’ die het platform miljarden dollars aan advertentieopbrengsten zou hebben gekost.
Illegale advertentieboycot
Vorig jaar had X al een aanklacht ingediend tegen de Global Alliance for Responsible Media (GARM), een advertentiecoalitie die invloed uitoefent op de advertentiemarkt. Nu heeft X deze aanklacht uitgebreid met specifieke adverteerders, die volgens het bedrijf eind 2022 gezamenlijk hebben besloten om hun advertentiecampagnes op X stop te zetten of aanzienlijk te verminderen. X beweert dat deze actie de machtspositie van GARM op de advertentiemarkt misbruikte en daarmee in strijd is met de antitrustwetgeving.
Gevolgen voor X
Volgens de aanklacht heeft de vermeende boycot niet alleen geleid tot directe verliezen voor X, maar heeft het ook de algemene advertentieprijzen op het platform onder druk gezet. Doordat grote adverteerders zich terugtrokken, zouden ook andere bedrijven bereid zijn geweest minder te betalen voor hun advertenties. Hierdoor liggen de advertentieprijzen op X nog altijd ‘een stuk lager’ dan die van concurrenten zoals Meta en Google.
Turbulentie
Elon Musk zou onlangs in een interne e-mail hebben aangegeven dat de financiële situatie van X precair is. De teruglopende advertentie-inkomsten vormen een serieuze uitdaging voor het bedrijf, dat sinds de overname door Musk een turbulente periode doormaakt.
Het einde van GARM
De oorspronkelijke beklaagde, GARM, werd kort na de eerste aanklacht door X opgeheven. De coalitie verklaarde dat het door de juridische procedure onvoldoende middelen had om operationeel te blijven. Toch was GARM van plan zichzelf te verdedigen in de rechtszaak, maar met de uitbreiding van de aanklacht naar individuele bedrijven verschuift de juridische focus nu naar de specifieke rol van adverteerders in de vermeende boycot.
Met deze zaak hoopt X niet alleen financiële compensatie te verkrijgen, maar ook een signaal af te geven aan de advertentiemarkt dat het zich zal verzetten tegen gecoördineerde terugtrekkingen van adverteerders.