Zorginstellingen testen eerste smartphone-reiniger op ozon

Zorginstellingen testen eerste smartphone-reiniger op ozon

Een aantal grote Nederlandse zorginstellingen test vanaf deze week een smartphone-reiniger die telefoons in een paar minuten volledig bacterievrij maakt. Dit omdat de smartphone een van de grootste bacteriebroeinesten is.

De reiniger is het eerste apparaat in zijn soort dat werkt op basis van uv-licht en ozon. IT-detacheerder PEAK-IT stelt de smartphone-reiniger ter beschikking aan al zijn zorgklanten.

 

Uv-licht en ozon

De smartphone-reiniger lijkt uit een sciencefictionfilm te komen,. Toch is de werking even eenvoudig als efficiënt. Deksel eraf, telefoon erin, acht minuten wachten en de telefoon is voor volledig bacterievrij.

Het blauwe licht dat het apparaat zo futuristisch maakt is uv-licht. Kenmerkend voor uv is dat het een golflengte heeft die binnendringt tot de celwanden van bacteriën en virussen. Daar beschadigt het hun DNA en sterven de ziektekiemen.

Uniek aan de reiniger is dat daarnaast gebruik wordt gemaakt van ozon. Ozon werkt desinfecterend en wordt veelvuldig ingezet om water en lucht te zuiveren.

Streptokokken

Op een gemiddelde smartphone wemelt het van de bacteriën als streptokokken, stafylokokken en de E. colibacterie. Patiënten, bezoekers en zorgmedewerkers hebben dit broeinest van bacteriën elk uur wel even in de hand, ook in het bijzijn van patiënten.

Uit onderzoek van Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland bleek deze zomer dat een derde van de zorgmedewerkers zijn smartphone zelden tot nooit reinigt en dat hier in de zorg ook geen richtlijnen voor zijn.

 

Testen

“Deze smartphone-reiniger heeft een vernuftig systeem”, zegt operationeel directeur van PEAK-IT Richard Stassen. “Toen we ermee in aanraking kwamen, besloten we er als eerste in Nederland een aantal van aan te schaffen om door onze zorgklanten te laten testen. Er zit verder geen commercieel doel achter. We gaan ze niet verkopen. Het is puur als gebaar richting de zorginstellingen waarmee we samenwerken.”