Omzet KPN groeit door aanleg glasvezel

glasvezel met licht ACM Telecommonitor

De cijfers van KPN over het eerste kwartaal van dit jaar zijn rooskleurig. Dat komt met name door de aanleg van glasvezel. De nieuwe en bestaande klanten die overstapten van koper naar glasvezel samen zorgden in de eerste drie maanden van 2022 voor 42.000 nieuwe klanten.

KPN legde in twaalf maanden tijd bij in totaal 402.000 huishoudens glasvezel aan. Als je de samenwerking met Glaspoort meerekent, komt dat zelfs op 513.000 klanten. Glaspoort is een samenwerking tussen KPN zelf en pensioeninvesteerder APG. Glaspoort legt met name glasvezel aan in buitengebieden.

Uit de kwartaalcijfers van KPN blijkt dat de winst op 179 miljoen euro uitkwam. Op jaarbasis is dat een stijging met ruim een kwart. De winst werd behalve glasvezel onder andere opgestuwd door het drukken van kosten. Zo gingen de personeelskosten omlaag met 3,5 procent.

KPN kreeg in de eerste drie maanden dit jaar ook extra veel nieuwe klanten door streamingdienst Viaplay om Formule 1 op de netwerken aan te bieden. Beide diensten trekken veel nieuwe abonnees.

Energiekosten

Daar tegenover staat wel dat het bedrijf, net als iedereen, rekening moest houden met hogere energiekosten. Toch steeg de omzet van de onderneming met 1,6 procent tot in totaal 1,3 miljard euro.

Volgens KPN hebben ze in de eerste drie maanden van dit jaar de toegang tot het open glasvezelnetwerk flink verbeterd. Voor de nabije toekomst beloven zowel KPN als Glaspoort dat ze de tarieven voor andere partijen die via hun netwerk internetdiensten willen aanbieden, zullen verlagen. Die gaan in acht jaar tijd tussen de 10 tot 30 procent naar beneden. Daarmee is een hobbel voor andere bedrijven die glasvezelinternet willen aanbieden, lager geworden. Wettelijk gezien is dit, net als bij kopernetwerken, ook een verplichting.

 Lees ook:

Gerelateerde berichten...