Online shopper zorgt voor omzetgroei Ahold

Ahold Delhaize alle logos

De online shopper zorgde in derde kwartaal van dit jaar bij Ahold Delhaize voor een forse groei in de omzet. Dat geldt voor het hele concern in alle online takken en in alle landen waar het bedrijf actief is. Dat maakt het concern bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Die stijging geldt dus ook voor dochterbedrijf bol.com. Die webwinkel groeide in het derde kwartaal van dit jaar met zeker 45,6 procent. Daarbij komt dan nog de grote groei van de websupermarkten van het concern.

Omzetgroei

Het bedrijf verwacht onder andere door het verloop van de pandemie nog meer online omzetgroei. En dat betekent voor alleen BOL.com al een vergroting op korte termijn met 50 procent van de online capaciteit. Dat betekent ook uitbreiding van de online capaciteit in de VS.

De Verenigde Staten is inmiddels een behoorlijk belangrijke afzetmarkt voor Ahold geworden. Vooral door de coronacrisis maken consumenten ook daar massaal de gang naar online verkoopkanalen. Dat betekent een omzetstijging van 114,7 procent in het derde kwartaal van dit jaar alleen.

De verkopen van alle online vestigingen van Ahold Delhaize groeide met 62,6 procent gemiddeld. De cijfers kwamen in dat kwartaal uit op 1,78 miljard euro.

Daling

Alle onderdelen van Ahold Delhaize samen, dat is dus met de fysieke supermarkten kenden een  groei van 6,8 procent richting de 17,8 miljard euro. De winst daalde echter wel. Dat is naar schatting nu op jaarbasis met 85 procent. De winst kwam daarmee uit op 68 miljoen euro. De daling was vooral vanwege een voorziening voor een Amerikaans pensioenenplan dat 577 miljoen euro kostte.

Voorlopig zijn de omzetcijfers alsnog aanleiding voor het bedrijf om een deel van de aandelen terug te kopen. Dat betekent dat het concern daar een bedrag van een miljard euro voor uittrekt. Begin 2021 zal het bedrijf starten met de terugkoop van die aandelen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...