Ontwikkeling ICT-kennis staat stil bij helft zorgmedewerkers

Slechts de helft (52%) van de zorgmedewerkers in Nederland bezit meer ICT-kennis dan twee jaar geleden. De ontwikkeling hiervan heeft in deze periode voor velen in de zorg dus stilgestaan.

Dat blijkt uit onderzoek deden ruim 500 medewerkers mee die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen. Slechts 49 procent van hen vindt dat zij genoeg know-how van ICT hebben om hun werk goed te kunnen doen.

 

Stafmedewerkers

De kennis die binnen de organisatie aanwezig is, lijkt zich vooral te bevinden onder de stafmedewerkers. Hier bezit een beduidend groter deel meer zelfvertrouwen. Zo zegt maar liefst 80 procent van de managers genoeg ICT-kennis in huis te hebben ten opzichte van 49 procent van de zorgverleners.

In het ontbreken van de benodigde kunde ligt een taak voor zorginstellingen, die nog niet altijd wordt opgepakt. Slechts 43 procent van alle zorgverleners voelt zich ondersteund door hun zorginstelling bij het vergroten van de ICT-kennis.

 

Uitdaging

Bijna twee derde (65%) van de zorgverleners is ervan overtuigd dat ICT-kennis steeds belangrijker wordt in de zorg. Hier liggen verschillende uitdagingen op de loer. Zo gaat de ontwikkeling van ICT volgens driekwart van de medewerkers sneller dan de kennis reikt.

Ook het bijbenen van ICT-kennis om mee te gaan met de digitalisering in de zorg is volgens 73 procent van de zorgmedewerkers een belangrijke uitdaging. Daarnaast ziet 64 procent een uitdaging in het ontstaan van een wirwar aan applicaties.

Bart van Bokhoven, Segment Manager Zorg bij Ictivity: “Het is zorgwekkend dat de ICT-kennis van veel zorgmedewerkers niet is toegenomen in de afgelopen twee jaar. ICT speelt een steeds belangrijkere rol in de zorg. Het succesvol inzetten ervan valt of staat met de digivaardigheid van medewerkers. Om nieuwe technologieën aan te wenden en er het maximale uit te halen, is het van belang medewerkers hierin te ondersteunen. Leg de focus op de behoeften, kennis en vaardigheden van de zorgmedewerker om alles uit de digitalisering te halen.”

 

Veranderingen

De Nederlandse zorg staat grote veranderingen te wachten. Dat was al eerder duidelijk. Koude technologie komt in de plaats van warme zorg, en/maar als we dat goed doen, levert dat betere zorg op. We kunnen de zorg verplaatsen van de wachtkamer naar de huiskamer. De patiënt kan daadwerkelijk steeds meer de baas worden over zijn/haar eigen gezondheid.

Maar veel nieuwe ontwikkelingen zijn duur en complex en het zijn er ook nog eens heel veel. Als iedere zorginstelling zelf de mogelijkheden gaat onderzoeken, komen we niet ver genoeg. Dan gebruiken we de mogelijkheden te weinig en te langzaam en dan wordt het veel te duur.

Watson is een fascinerende ontwikkeling, kunstmatige intelligentie, die zichzelf voortdurend verbetert met behulp van heel veel data. Dat biedt allemaal mogelijkheden, maar als we in Nederland (en daarbuiten?) samenwerken, kunnen we er sneller meer resultaat uit halen en dan is het misschien nog wel betaalbaar ook.

 

Gerelateerde berichten...

X