Onderzoek naar ontwikkeling tarieven drie-in-een-bundels van internet, tv en vaste telefonie

drie-in-een-bundels

Drie-in-een-bundels genieten een groeiende populariteit. Niet alleen bij consumenten maar ook bij kleinzakelijke gebruikers of werknemers die regelmatig vanuit huis werken.

Hoe hebben de tarieven en diensten van drie-in-een-bundels van internet, televisie en vaste telefonie van een groot aantal telecomaanbieders zich ontwikkeld? Telecompaper heeft hier in opdracht van de ACM onderzoek naar gedaan.

Het onderzoek heeft betrekking op de periode begin 2013 tot half 2017.

 

Enkele uitkomsten

De internetsnelheden en het aantal HD-kanalen zijn flink gestegen in de bundels. De abonnementstarieven zijn licht gestegen of zelfs iets gedaald.

De ACM gebruikt het onderzoek voor de marktanalyse ontbundelde toegang. In die analyse onderzoekt de ACM of er speciale regels nodig zijn om te zorgen voor voldoende concurrentie op de telecommarkt.

 

Najaar

De ACM verwacht in het najaar te komen met een ontwerpbesluit van deze marktanalyse. Naast de drie-in-een-bundels wordt daarin ook de ontbundelde toegang bekeken.

Eerder concludeerde ACM al wel dat er voldoende concurrentie is bij de bundeling van telecomproducten.

 

Gerelateerde berichten...