Schiphol geeft reizigers realtime informatie over wachttijd bij bagage

Schiphol aankomsthal

Passagiers die op Schiphol terugkomen van hun reis kunnen voortaan zien waar hun bagage zich bevindt en hoelang het duurt voordat deze op de bagageband verschijnt. De luchthaven maakt hiervoor gebruik van voorspellende algoritmes.

Van deze technologie maakt Schiphol ook al gebruik bij de grondafhandeling van vliegtuigen. Op alle 150 schermen in de bagagehallen, in de Schiphol App en op de website kunnen reizigers op de minuut nauwkeurig volgen wanneer hun bagage op de band aankomt. Daarnaast kun je ook zoen of de koffers nog in het vliegtuig zitten, onderweg zijn naar de bagagekelder of al op de band liggen. Reizigers krijgen zo inzicht in de meest actuele informatie over de status van hun bagage.

De toepassing is ingevoerd na onderzoek onder passagiers naar hun behoeften tijdens hun reis van of naar de luchthaven. Hieruit kwam duidelijk naar voren: weten wanneer de bagage op de band aankomt. Dankzij de nieuwe AI-gedreven functionaliteit kan de luchthaven deze informatie nu op een heldere manier verstrekken.

Zelflerend datamodel

Het datamodel is in eigen huis ontwikkeld. Het maakt gebruik van dertien verschillende databronnen om de bagagewachttijd te voorspellen. Een daarvan is de technologie van Deep Turnaround die de luchthaven gebruikt om het omdraaiproces van vliegtuigen inzichtelijk te maken. Zodra een vliegtuig geland is en geparkeerd staat aan de gate, wordt deze weer klaargemaakt voor vertrek. Dit gaat van schoonmaak tot catering en van bagage-afhandeling tot tanken.

Doordat dit inzichtelijk is, kan de luchthaven deze informatie gebruiken om specifiek te voorspellen hoe lang het duurt voordat de bagage op de band ligt, of deze nog in het vliegtuig zit of onderweg is naar de bagagehal. Al deze tussenstappen kunnen reizigers vervolgens via de schermen boven de banden, in de Schiphol App en op de website volgen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...