KLM zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling

vliegtuig opstijgend vliegtuigpassagiers voedselverspilling

Kunstmatige intelligentie zorgt voor minder voedselverspilling bij luchtvaartmaatschappij KLM. AI-programma’s stellen het bedrijf in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers die geboekt hebben daadwerkelijk meegaan met een vlucht.

Door de nieuwe methode kan het bedrijf het aantal benodigde maaltijden beter berekenen. Daardoor realiseert KLM tot 63 procent minder voedselverspilling op basis van het verwachte aantal passagiers per vlucht. Op jaarbasis gaat dit om een besparing van ruim 100.000 kilo aan maaltijden.

Niet alle gemaakte boekingen resulteren in een passagier aan boord van een vliegtuig. Afhankelijk van de klasse, komt tussen de 3 en 5 procent van de geboekte passagiers niet (op tijd) opdagen voor de vlucht.

Het nieuwste AI-model (TRAYS) is het eerste model specifiek voor de cateringactiviteiten van het luchtvaartbedrijf. Het AI-model voorspelt de hoeveelheid passagiers aan boord op basis van historische data. Het Meals On Board Systeem (MOBS) ontvangt de verwachte passagiersaantallen per vlucht met afzonderlijke voorspellingen voor Business-, Premium Comfort- en Economy-klassen.

Overschot voorkomen

De voorspelling start 17 dagen voor vertrek en loopt door tot 20 minuten voor vertrek van de vlucht, zodat voor het gehele cateringproces van inkoop tot beladen een zo accuraat mogelijke voorspelling van het aantal passagiers plaatsvindt. Zo voorkom je een overschot aan maaltijden.

Het AI-model TRAYS kon eind vorig jaar van start met Kickstart AI. Talent van vooraanstaande bedrijven, waaronder KLM, bol, Ahold Delhaize, NS en ING, skwamen samen om aan de ontwikkeling van dit model te werken.

Een drie maanden durende analyse laat intussen zien dat er 63 procent minder voedselverspilling is vergeleken met het cateren voor iedere geboekte passagier. De grootste verbetering is te zien op intercontinentale vluchten vanaf Schiphol. Daar scheelt het per vlucht 2,5 (1,3 kilogram) maaltijd. Op jaarbasis gaat het om een besparing van 111.000 kilo aan maaltijden op alle vluchten van KLM die worden gecaterd vanaf Schiphol.

Vliegtuigonderhoud

Het bedrijf werkt ook op andere onderdelen van de bedrijfsvoering aan het toepassen van kunstmatige intelligentie. Zo is AI belangrijk bij het slimmer maken van het vliegtuigonderhoud. Daarnaast worden AI-programma’s gebruikt voor het simuleren van voorspelde slechtweerdagen, waardoor op voorhand duidelijk is met welk schema het bedrijf moet werken om vluchten zoveel mogelijk door te laten gaan. Ook helpt AI klanten met het geven van persoonlijke reistips na het boeken van een vlucht.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...