Steun deel partijen cryptomunt Libra van Facebook nog niet definitief

Libra cryptomunt Facebook

De economische verwachtingen van de cryptomunt Libra van Facebook zijn niet zo zeker als eerder gedacht. Van de 27 partijen die zeggen mee te doen zeggen zeven nog niet definitief te hebben toegezegd.

The New York Times meldt dit op grond van een aantal bronnen. Deze twijfelende partijen hebben ook hun inleggeld nog niet betaald. Het gaat om tien miljoen dollar per stuk.

Deze partijen betalen naar eigen zeggen pas nadat ze duidelijker uitgelegd hebben gekregen over hoe het allemaal in zijn werk gaat.

 

Domper

Dit incident staat niet op zich. De Financial Times zei vorige week al bronnen te hebben die zeiden alsnog af te zien van deelname bij tegenvallende uitkomsten.

Voor Facebook is dit een grote domper op de feestvreugde. De techreus is afhankelijk van steun wil het idee van een eigen cryptomunt kans van slagen hebben.

Het bedrijf wist in eerste instantie grote namen aan zich te binden. Bedrijven als Mastercard en Visa, Uber, Spotify, eh het cryptocurrencyplatform Coinbase zouden mee willen werken. Verder hadden ook Vodafone en PayPal toegezegd.

Volgens The Financial Times was de houding van de toegezegde deelnemers vanaf het begin enigszins onduidelijk. Zo wilden een aantal partijen niet vermeld worden in een persbericht over het initiatief en er ook zelf geen uitbrengen. Verder stond een aantal van de vermeende deelnemers niet met media praten.

Verder stond een aantal grote Amerikaanse banken niet op de lijst van steungevers aan de cryptomunt. Volgens de Amerikaanse krant waren veel banken huiverig.

 

Toezichthouders

De Amerikaanse toezichthouders zijn, sinds Facebook de virtuele munt introduceerde, ook kritisch.

De bitcoin lijkt inmiddels te profiteren van de commotie. De koers van de virtuele munt, die een tijd lang flauwtje was, steeg sinds de aankondiging van Facebook met 3000 dollar naar ruim 12.600 dollar.

 

Nederland

Over het Nederlandse animo voor de Facebookmunt is nog niet veel duidelijk. Eerder dit jaar vond de Autoriteit Consument en Markt ACM in hun Jaarverslag 2018 nog belangrijk dat het onterechte vertrouwen in cryptovaluta niet verder groeit.

De ontwikkelingen in de technologie en
data kunnen voordelen opleveren voor de consument.
Maar ze kunnen ook het klantbelang schaden,” stelt de AFM in haar jaarverslag. “Consumenten beslissen namelijk niet altijd rationeel. Bepaalde beleggingsapps spelen hier op in en maken
gebruik van verleidingstechnieken.

 

Gerelateerde berichten...