Storing Justis deels voorbij

software engeneer aan het werk

De grote storing bij screeningautoriteit Justis, waardoor je al sinds 15 oktober geen BOA-aktes en  VOG voor rechts- en natuurlijke personen digitaal kunt aanvragen is deels voorbij.

Dat betekent dat digitaal aanvragen van verklaringen en aktes weer mogelijk is. Waar de storing aan lag is nog steeds niet duidelijk en waarom het zo lang duurt is ook nog niet bekend.

Justis stelt als sinds het begin van de storing dat het gaat om een grote softwarefout. Het heeft dus niet te maken met een hackaanval. Door die fout zijn verschillende tegelijk systemen geraakt.

De oorzaak van de storing is een fout in de software, waardoor meerdere systemen bij Justis platliggen. De instelling denkt niet aan een hack. De leverancier van de software werkt aan het verhelpen van de storing, maar wanneer de problemen zijn verholpen is nog steeds niet bekend.

Oplossen

Dat betekent volgens de screeningautoriteit dat de bij Justis zelf de systemen feitelijk niet defect zijn. Hoe de fout precies is ontstaan wordt uitgezocht, maar de prioriteit ligt nu vooral het volledig oplossen van de storing.

Intussen is het weer mogelijk om alle producten weer digitaal aan te vragen via MijnJustis. Wel is het zo dat de autoriteit een grote toestroom verwacht in aanvragen. Aanvragers moeten dus ook rekening met een langere doorlooptijd en ook de ontvangstbevestiging van de VOG-aanvraag.

Door de softwareproblemen is het Klant Contact Centrum nog niet in staat om informatie te geven over een al ingediende aanvraag. Justis verwacht dat ook dit probleem binnenkort is opgelost.

Door de storing konden werkgevers die een VOG voor hun werknemers nodig hadden, sinds 15 oktober geen aanvragen doen. Verder konden nieuwe boa’s niet aan de slag zonder de akte en ook gemeenten konden geen VOG-aanvragen indienen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...