Pieter van Foreest flexibiliseert communicatie

zorgcommunicatie beeldschemzorg

Klaar voor innovatie door keus voor standaardconcept

 

Ouderenzorgorganisatie Pieter van Foreest opereert in een dynamisch zorglandschap dat aan sterke veranderingen onderhevig is. Cliëntgroepen en hun behoeften veranderen. De communicatievoorzieningen – vaste en mobiele telefonie, zorgcommunicatie en domotica – veranderen mee. Pieter van Foreest realiseert zich dat en kiest daarom voor een standaardomgeving voor zorgcommunicatie die flexibiliteit mogelijk maakt.

Pieter van Foreest is een fusieorganisatie die een zeer breed palet aan zorgdiensten levert aan ouderen in de regio Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp en Westland. Door de vele fusies was er een zeer divers communicatielandschap ontstaan. Enkele jaren geleden startte de organisatie onder leiding van adviseur Communicatie Infrastructuur Sander Rimmelzwaan met het maken van plannen om vaste en mobiele telefonie en de verpleegoproep- en alarmeringssystemen te standaardiseren en centraliseren in een extern datacenter. De keus viel op het Zetacom Zorgconcept, dat een naadloze integratie kent tussen de Mitel-telefonieomgeving en het Ascom-verpleegoproepsysteem. Deze omgeving is volledig gestandaardiseerd, wat Pieter van Foreest de broodnodige flexibiliteit biedt. “Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar flexibiliteit creëer je alleen door aan de achterkant de technologie vergaand te standaardiseren. Alleen dan is de omgeving makkelijk aanpasbaar.”

Het uitrolplan is tussen 2012 en 2016 zeer regelmatig aangepast. Immers, in 2015 werden er ingrijpende veranderingen in de zorg doorgevoerd. De AWBZ verdween en maakte plaats voor de Wlz. Een deel van de oude AWBZ werd overgeheveld naar de WMO. Mensen met de lage indicaties blijven langer thuis wonen, waardoor verzorgingshuizen verdwijnen. Dit heeft grote gevolgen voor de bestaande locaties. Sommige werden gesloten, andere moesten grondig worden verbouwd, voor weer andere worden nog plannen gemaakt. In de toekomst zal Pieter van Foreest bijvoorbeeld steeds intensiever gaan samenwerken met andere organisaties, op het gebied van zorg maar ook op het gebied van wonen en het bieden van welzijn.

Flexibele oplossing

Deze veranderingen hebben tot gevolg dat de visie op de benodigde infrastructuur en de daarover aan te bieden communicatiediensten nu anders zijn dan vier jaar geleden, toen Pieter van Foreest het bestek schreef. Toch past de gekozen oplossing nog altijd goed, zij het dat hier en daar aanpassingen aan het concept zijn gedaan. “In 2012 zagen we DECT nog als toekomstvaste oplossing, maar de locaties die we nu verbouwen, voorzien we allemaal direct van een dekkend wifi-netwerk, dat ook geschikt is voor spraak, zodat we Voice over Wifi kunnen uitrollen”, geeft Rimmelzwaan als voorbeeld. “Daarmee boeken we interessante besparingen.”

Het is een van de vele wijzigingen in de plannen, die gelukkig allemaal goed passen binnen het gekozen concept. Dat is te danken aan het feit dat bij de aanbesteding zo goed is gelet op de flexibiliteit van de oplossing. “In 2012 zagen we namelijk de contouren voor de veranderingen die nu plaatsvinden in de ouderenzorg wel ontstaan, maar toen was nog onduidelijk hoe de wet- en regelgeving zou worden ingevuld. Daarom hebben we sterk opgelet of we de oplossing op verschillende manieren konden configureren en aanpassen aan onze behoeften. We zagen ook de mogelijkheden die technologie biedt om het welzijn van onze cliënten te verbeteren. Omdat we werken met een standaardblauwdruk is het goed mogelijk om nieuwe technologie te integreren in onze basiscommunicatieomgeving: telefonie en het verpleegoproepsysteem.”

Nieuwe dienstverleningsconcepten

Een van de onderwerpen waarover Rimmelzwaan regelmatig met Zetacom praat, is dat domotica en consumentenelektronica meer en meer integraal onderdeel gaan worden van de communicatieomgeving. Denk bijvoorbeeld aan dwaaldetectie op de locaties of aan videobellen voor thuiszorgcliënten. Ook heeft een groot deel van de ouderen vandaag de dag een smartphone en/of tablet, die zij graag willen gebruiken om op andere manieren met zorgverleners en mantelzorgers contact te hebben. “Waarom niet een applicatie waarmee de cliënt, onze medewerkers en de belangrijkste mantelzorgers met elkaar kunnen communiceren?”, noemt Rimmelzwaan als voorbeeld. “Hoe leuk is het als de thuiszorgmedewerker middels een smiley aan de kinderen kan laten weten hoe hun vader of moeder zich vandaag voelt.” Een ander idee dat leeft is het live streamen van evenementen die in de omgeving plaatsvinden. Zo kunnen mensen die niet meer makkelijk de deur uitkomen, toch genieten van een jaarmarkt, concert of iets dergelijks.

Al deze nieuwe technologische mogelijkheden passen ook naadloos in een andere ontwikkeling, zegt Rimmelzwaan. Namelijk de verschuiving in focus van lichamelijke zorg naar welzijn. “In het verleden keken we vooral naar de medische situatie van een cliënt en ging veel aandacht naar cliëntveiligheid. Daar horen ict-oplossingen bij als personenalarmering en een betrouwbaar verpleegoproepsysteem dat gekoppeld is aan telefonie, zodat medewerkers niet met meerdere toestellen hoeven rond te lopen. Vandaag de dag is dat een basisvereiste: de cliëntveiligheid en kwaliteit van medische zorg moeten gewoon van hoog niveau zijn. Maar het draait uiteindelijk om welzijn: hoe gelukkig voelt een cliënt zich en wat kunnen wij doen om het welzijn te verhogen? Dat betekent dat we veel meer kijken naar het individu: welke behoeften heeft deze ene cliënt? Het is niet meer ‘one size fits all’, maar maatwerk. Vroeger kon je volstaan met een alarmknop in iedere woning en dat systeem schreef je vervolgens in tien of vijftien jaar af. Vandaag de dag wil je eigenlijk in iedere woning andere voorzieningen kunnen bieden, die je volledig op maat van de cliënt kunt afstemmen.”

Sparring partner

Vanwege deze gewenste flexibiliteit kijkt Pieter van Foreest naar een andere vorm om zorgcommunicatie af te nemen. Nu is de apparatuur van Mitel en Ascom nog in eigendom en bestaan de kosten uit de jaarlijkse afschrijving en het onderhoud op het systeem. Rimmelzwaan verwacht in de toekomst een breed palet aan functionaliteit af te nemen als dienst. “We zijn nu financieel relatief voordelig uit. Maar het grote nadeel van eigendom is dat je niet flexibel functionaliteit kunt bij- of afschalen. Als je bijschaalt, moet je een investering doen en dat betekent dat je zeker moet weten dat je die functionaliteit voor een grote groep cliënten langdurig gaat inzetten. Schaal je af, dan scheelt dat niets in de afschrijvingskosten, want de investering heb je al gedaan. Een pilot van een jaar met bepaalde functionaliteit bij een kleine groep cliënten is niet rendabel in een eigendomssituatie, maar kun je wel prima doen als je zorgcommunicatie als dienst afneemt.”

Met het oog op deze toekomst voert Rimmelzwaan gesprekken met Zetacom. “Zij snappen met welke uitdagingen de zorg kampt en denken mee. Het wil niet zeggen dat het eenvoudig is hoor, we hebben stevige discussies. Dat hoort erbij natuurlijk. We hebben het voordeel dat er een goede basis ligt, een raamwerk dat ons veel flexibiliteit biedt en dat tegelijkertijd zorgt voor een goede integratie van de verschillende onderdelen van een communicatieomgeving in de zorg. We hebben met dit concept een fundering waarop we in de toekomst kunnen voortborduren.”

 

Gerelateerde berichten...