6min Security

ICT in de zorg, een vak apart

ICT in de zorg, een vak apart

Betrouwbare communicatie is van levensbelang

Goede ICT is cruciaal om het zorgproces te stroomlijnen, de kosten duurzaam onder controle te houden en om zorgmedewerkers te ondersteunen in hun werk. Dat is nodig, want de zorg staat onder druk. Door de uitstroom van zorgpersoneel ten gevolge van de vergrijzing, toename van de zorgvraag door diezelfde vergrijzing, aanhoudende druk op de budgetten.

Door de coronapandemie is deze druk nóg groter geworden. Betrouwbare ICT en zorgdomotica die past bij de behoefte van cliënten/bewoners en waar zorgmedewerkers goed mee overweg kunnen, kan een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verlagen van de druk.

“Cruciaal is dat de totale ICT oplossing gemakkelijk te gebruiken is. Zorgmedewerkers zijn ze de zorg ingegaan om mensen te helpen en techniek moet daarbij ondersteunen. Zij hebben erg weinig tijd om trainingen te volgen en hebben niet allemaal evenveel affiniteit met techniek”. Dat zegt Evelien van Boxtel, Manager Sales en Marketing bij CuraTec. CuraTec helpt zorgaanbieders hun werkprocessen te verbeteren met de juiste oplossingen: zorgsystemen, telefonie, mobiele applicaties en netwerken. Het bedrijf integreert systemen en toepassingen tot een totaaloplossing waarmee zorgverleners hun productiviteit en de kwaliteit van hun dienstverlening zien toenemen en de kosten zien afnemen. CuraTec is landelijk actief en heeft 100% focus op de zorgmarkt. Reeds veel verschillende zorgorganisaties maken gebruik van de expertise van het Almeerse bedrijf. Dat varieert van organisaties met een enkele vestiging, tot grote klanten met tientallen locaties. Onder meer ouderenzorg, gehandicaptenzorg en jeugdzorg. CuraTec’s expertise is veelzijdig en dekt alle behoeften af die nodig zijn om de zorg efficiënter en beter te maken. Naast netwerken, mobiele communicatie en zorgapplicaties gaat het daarbij ook om andere zaken met een digitale component, zoals (zorg)alarmeringssystemen, locatiebepaling, domotica, persoonsbeveiliging, toegangscontrole en video. Voor telefonie heeft Curatec Gamma Communications als vaste partner, onder meer vanwege de betrouwbaarheid van de oplossingen.

De smartphone als zorginstrument

De smartphone met mobiele apps krijgt steeds vaker een centrale rol in de ondersteuning van het zorgproces. “Maar er zijn nog steeds zorgorganisaties die deze slag nog moeten maken. Daar lopen medewerkers rond met piepers, dect-telefoons en/of hun eigen smartphone. Wij komen organisaties tegen met verpleegsystemen die sterk verouderd zijn. Wij helpen deze klanten stapsgewijs en in hun eigen tempo hun communicatie te moderniseren en hun werkprocessen anders te organiseren. Ze zijn altijd blij verrast hoe gemakkelijk dat gaat,” zegt Van Boxtel.

Een verbouwing of verhuizing kan aanleiding zijn voor modernisering van de IT en alles wat daar op- en aanhangt. “Wij zien dat veel organisaties met hun huisvesting bezig zijn omdat de bestaande bouw niet meer voldoet. Ook gebeurt het dat appartementencomplexen zorgklaar gemaakt moeten worden omdat de bewoners ouder worden en meer zorg nodig hebben. Dat zijn belangrijke momenten om de ICT en de communicatie bij de tijd te brengen.”

Een andere ontwikkeling waar CuraTec bij helpt, is de consolidatie van systemen en toepassingen. “In de zorgsector zijn al geruime tijd allerlei fusieprocessen gaande. Wij komen organisaties tegen waar diverse verschillende zorgsystemen in gebruik zijn. Door systemen en netwerken te consolideren en te centraliseren zijn grote besparingen en efficiencywinsten te bereiken. Al was het alleen al in support en management.” Vaak heeft een zorgorganisaties veel verschillende leveranciers en oplossingen in huis.

Systemen moeten op elkaar worden aangesloten, partijen moeten met elkaar samenwerken en dan zijn heldere afspraken onontkoombaar. Uiteraard gaat het dan niet alleen om techniek en functionaliteit, maar bijvoorbeeld ook om beveiliging en security.

Omdenken

Cloud computing en Software-as-a-Service zijn belangrijke breekijzers voor modernisering van de ICT. “Dat vraagt omdenken van de instellingen. Men is daar gewend aan investeren en in de loop van een jaar of acht af te schrijven, terwijl het concept van abonnementen en betalen voor het gebruik van ICT niet één op één vergeleken kan worden met een investeringsmodel. Wat vaak vergeten wordt, is dat met cloud doorlopende innovatie is inbegrepen in de prijs. Technologie ontwikkelt zich heel snel. Je kunt niet meer acht jaar met hetzelfde blijven doen.” Bovendien biedt het de vrijheid om op- en af te schalen.

In de zorg is betrouwbaarheid van de systemen van vitaal belang. Communicatie met medewerkers binnen en buiten de organisatie moet 24/7 doorgaan, ook als er internetstoringen zijn. En vanwege de omgang met patiëntgegevens, zijn security en privacy minstens zo belangrijk. Mede om die reden is het Flex-platform van Gamma Communications een uitkomst voor CuraTec en haar klanten.

Onno Speekenbrink, CTO van Gamma Communications: “Bedrijven voor wie communicatie bedrijfskritisch is, komen bij ons vanwege de zeer hoge betrouwbaarheid van onze systemen. Alles is dubbel of driedubbel uitgevoerd en draait op meerdere locaties in onze datacentra in Amsterdam, Delft en Groningen. De data blijft in Nederland.” Het voordeel van het online Flex-platform is de openheid. Zorgapplicaties van derden kunnen gemakkelijk worden gekoppeld. Zorginstellingen kunnen een hybride omgeving creëren van hosted telefonie, SIP Trunk en on-premise PBX. Speekenbrink: “Dit betekent dat bijvoorbeeld telefonie op de hoofdvestiging via een PBX kan verlopen en op de locaties via Hosted VoIP, met één integraal nummerplan. Een ander voordeel van het platform is dat organisaties gefaseerd kunnen moderniseren, bijvoorbeeld per locatie of per communicatiekanaal.”

Niet alleen de systemen moeten het altijd doen, ook de support hiervan moet 24/7 klaar staan. En noodzakelijke supportactiviteiten moeten snel en met zo min mogelijk hinder worden uitgevoerd. Daarom doet Gamma veel upgrades niet in het weekend, zoals te doen gebruikelijk, maar gewoon tijdens lunchtijd als de zorgverleners bezig zijn met de cliënten. “Ook op zondag is de zorg volop aan het werk en kun je de systemen niet platleggen. Aan dit soort slimme dingen zie je dat Gamma snapt waar het in de zorg om draait. Daarom werken we al heel lang graag met ze samen”, besluit Van Boxtel.

Gamma Communications helpt de zorg met innovaties voor slimmer en effectiever samenwerken.

Wil je meer weten over dit onderwerp, dan wel wat voor je organisatie hierin mogelijk is? Neem dan contact op met CuraTec via: info@curatec.nl of de website. Of ga naar de website van Gamma Communications.

Lees ook: