Cyber-weerbaarheid is Chefsache – Ook bedrijfstelefonie moet goed beveiligd zijn

Fotobijschrift: Pieter Verbrugghe (Gamma Communications – links op de foto) en Ab Frohwein (KBA): “Samen de klant helpen om te groeien. Met technologie die veilig, robuust en toekomstgericht is”

Cybersecurity is hot in deze tijden van ransomware, hacks en datalekken. Maar nog steeds staat het onderwerp te weinig op de agenda van de bedrijfsleiding. Dat moet anders, vindt Ab Frohwein, business consultant met een lange staat van dienst en Director Business Development bij IT-service provider KBA Automatisering in Mijdrecht. Werken aan weerbaarheid is Chefsache, een zaak voor de baas. De CEO moet verantwoordelijkheid nemen. Ook in het eigen belang.

Cybersecurity wordt nog te veel gezien als een technische aangelegenheid die de bedrijfsdirectie meestal zonder omzien delegeert aan de IT manager of de CISO (Chief Information Security Officer). Maar dat is te gemakkelijk gedacht. De directie moet zich er rekenschap van geven dat zij tegenwoordig persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld voor verlies of diefstal van persoonsgegevens van klanten of medewerkers. Binnenkort wordt de scope uitgebreid met alles met een IP-adres en aansluiting op het internet. Dan gaat het er niet alleen om of data, maar ook of toegangssystemen, IP-camera’s en andere randapparatuur afdoende beveiligd zijn. Als het bedrijf nalatig blijkt te zijn geweest, kan de directie claims tegemoet zien.

‘Het is menens’

“Het is echt menens. Ga er gerust vanuit dat je een keer aan de beurt bent. Zorg er nu voor dat je weerbaar bent.” Cybersecurity wordt nog teveel gezien als kostenpost en kosten wil je natuurlijk zo laag mogelijk houden. Maar investeringen in cyberweerbaarheid leveren altijd op, omdat je met de benodigde maatregelen de kwaliteit van de bedrijfsprocessen verhoogt en nog veel grotere kosten vermijdt ten gevolge van schade door ransomware of aansprakelijkheden.

De directie moet alles in het werk zetten om het bedrijf weerbaar te maken tegen alles wat de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengt: cybercrime voorop. Natuurlijk is daar goede technologie van betrouwbare providers voor nodig. Maar ook doordacht beleid, regelmatige toetsing en auditing, daadwerkelijke opvolging van de adviezen voor verbetering, en bewustwording van medewerkers en partners. KBA biedt daar een uitgebreide set aan diensten en oplossingen voor die het bedrijf in diverse branches in de praktijk brengt, onder meer bij klanten van naam en faam in retail, de agrarische sector en de overheid, zoals bouwmarktketens, bloemenkwekers en financiële dienstverleners.

Blij met Gamma

KBA realiseert veilige en solide digitale oplossingen die helpen bedrijfsprocessen bij de klant te stroomlijnen, te beveiligen en voortdurend te verbeteren. Deze oplossingen worden gebouwd op basis van de beste technologie in de markt. Voor communicatie en kantoortoepassingen zet KBA de online-applicaties in van Gamma Communications. “Die zijn robuust, veilig, flexibel en uitstekend op maat te configureren voor onze klanten. Elke klant is uniek, werkt in een specifieke markt, heeft een eigen organisatievorm en bedrijfscultuur. Gamma Communications maakt het ons mogelijk onze klanten echt verder te helpen. Wij zijn dan ook erg blij met Gamma.”

“Het is een bedrijf met een cultuur die volledig aansluit bij die van ons,” vervolgt Frohwein. “Zij zijn oplossingsgericht, zeer toegankelijk en met persoonlijk contact. Je bent geen nummer. Je kunt 24/7 op hen rekenen, ook met Kerstmis of Nieuwjaar. Gamma Communications Nederland is onderdeel van het beursgenoteerde Gamma Communications plc. Gamma acteert lokaal als een boutique-club met gevoel voor de klant en een persoonlijke benadering. Op deze manier vult Gamma haar visie in om zakelijke gebruikers in staat te stellen effectiever te communiceren en slimmer samen te werken.

Pieter Verbrugghe, Marketing en Sales Manager bij Gamma Communications werkt nauw samen met KBA Automatisering vanwege de professionaliteit en de klantgerichte aanpak. “Wij willen samen groeien. Wij zitten naast elkaar aan tafel bij de klant en vullen elkaar perfect aan. Wij snappen waar bij de klant de schoen wringt, hoe we dat kunnen oplossen en hoe we de klant kunnen helpen zelf ook verder te groeien. Met technologie die veilig, robuust en toekomstgericht is.”

Blinde vlek

Momenteel staat hybride werken volop in de belangstelling. Bedrijven stappen af van de losse applicaties en willen een geïntegreerde oplossing voor samenwerken en (video)communicatie. Hybride werken schept extra uitdagingen op het gebied van cybersecurity. Mensen werken overal waar het kan en mag, en gebruiken zo nodig hun eigen apparatuur. Frohwein: “Wij helpen bedrijven hun e-mail te beveiligen tegen phishing en ransomware, bedrijfsdata op hun mobiele devices te beschermen tegen verlies of diefstal, en hun netwerken te compartimenteren en af te grendelen. De IT- en applicatie-infrastructuur bij de klant wordt 24/7 ondersteund.” Frohwein heeft gemerkt dat de beveiliging van telefonie voor veel bedrijven nog een blinde vlek is. Ook VoIP-telefonie in de cloud moet goed worden beveiligd, tegen afluisteren of tegen binnendringen in de bedrijfsnetwerken. “Samen met Gamma helpen wij VoIP goed op te zetten, zodat mensen gemakkelijk en snel terecht komen bij de juiste medewerker. Dat verhoogt de klanttevredenheid en voorkomt bovendien dat cybercriminelen nietsvermoedende medewerkers kunnen benaderen om cruciale informatie te ontfutselen.” Het communicatieplatform van Gamma Communications biedt alle mogelijkheden voor veilige, gestroomlijnde, en locatieonafhankelijke bedrijfstelefonie die via een app volledig is geïntegreerd met de kantoortoepassingen voor videovergaderingen, bestanden delen en samenwerken.

Gamma Communications verovert Europa met innovaties voor slimmer en effectiever samenwerken.

Wil je meer weten over dit onderwerp, dan wel wat voor je organisatie hierin mogelijk is? Neem dan contact op met KBA via: contact@kba.nl of de website. Of ga naar de website van Gamma Communications.

Gerelateerde berichten...