Werken volgens DevOps: nut of noodzaak?

DevOps

Hoe mooi zou het zijn als je bij voorbaat al weet dat het nieuwe digitale product een succes wordt, omdat klanten vanaf de geboorte van het idee betrokken zijn. En dat er een multidisciplinair team voor diezelfde klanten klaarstaat dat meteen alle problemen oplost als er wat misgaat of snel aanvullende wensen honoreert. En dat de mensen uit dat team net zo betrokken en gemotiveerd zijn als de medewerkers van een succesvolle startup.

Hoe fijn zou het toch zijn als er een einde komt aan het elkaar de schuld geven wanneer er iets misgaat. Simpelweg omdat alle betrokkenen zowel verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van het nieuwe product als het in de lucht houden van bijvoorbeeld die bewuste mobiele app. Dit is allemaal van toepassing op organisaties die de manier van werken van DevOps hebben omarmd. Een absolute must of een nice-to-have?

Traditionele bedrijven onder druk

Verandering is van alle tijden. Maar in het huidige tijdperk van digitale disruptie is er meer nodig dan slagvaardig zijn in een snel veranderende wereld. We vragen ons massaal af in hoeverre traditionele bedrijven in staat zijn succesvol te blijven. Ongeacht of je groot of klein bent. Voor wie nog denkt dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, is het goed om te beseffen dat er echt wat aan de hand is. Wat te denken van de transitie van technology-push naar customer-pull, van disconnected klanten naar klanten die altijd en overal verbonden zijn, van overspannen verwachtingen van aandeelhouders naar hooggespannen klanteisen, van het kunnen leveren naar het ontdekken, van langzame adoptiecurves naar razendsnelle marktintroducties, van oude naar nieuwe verdienmodellen. En last but not least, van niet exact begrijpen wat men met technologie aan moet naar ‘everybody gets it’. Kortom, het tijdperk van de digitale onderneming. In dit bedrijf maakt de technologie het verschil tussen succes en falen. De digitale onderneming benut alle digitale mogelijkheden op elke plek in de organisatie, is bestand tegen snelle veranderingen, is data-gedreven waardoor ze slim kan opereren, zit dicht op de huid van de klant en opereert in ecosystemen.

Methode of ideologie

Zo’n organisatie vraagt om een andere manier van werken. Daarvoor kennen we verschillende methoden. Denk aan Agile of Lean. Het gevaar van een methode is dat deze doorslaat in een ideologie. Doel en middelen worden door elkaar gehaald. ‘A fool with a tool’. Goede ideeën in de handen van middelmatige mensen is een probleem dat niet onderschat mag worden. Inmiddels leren we volop van de vele digitale startups. Maar ook van bedrijven als ING of Spotify. Organisaties die volgens het DevOps-principe succesvol zijn in een digitale wereld van snelle verandering en ontwrichting.

DevOps kenmerken

DevOps gaat uit van het principe dat ontwikkeling (Development) en beheer (Operations) van digitale producten en diensten samen optrekken. Er wordt niet gedacht in silo’s en afdelingen, maar de hele levenscyclus van de geboorte tot aan het gebruik van het product wordt betrokken. DevOps-teams bestaan uit architecten, securityspecialisten, marketeers, testers, ondersteunende diensten, infrastructuurspecialisten én klanten. In ieder geval bevat het voldoende van deze competenties om het product te leveren én te ondersteunen. Het bouwen van een DevOps-cultuur is ongetwijfeld de grootste uitdaging bij het al dan niet slagen van deze werkwijze. Zo moet een angstcultuur, die nog altijd bij veel organisaties de boventoon voert, omgezet worden in een ‘snelle faalcultuur’. Dat kennen we van de startups. Het relatief meest eenvoudige deel van DevOps is het automatiseren van standaardactiviteiten. Van het opzetten van een omgeving voor configuratietools en het laden van datasets tot het uitvoeren van prestatietesten. Er zijn genoeg tools voorhanden.

Het tegengaan van verspilling (Lean) is ook onderdeel van DevOps. De obsessieve focus op klantwaarde zorgt ervoor dat er weinig tijd wordt verspild aan eindeloos vergaderen, doelloze rapporten invullen of bureaucratische processen. Daar hoort ook de cultuur van snel falen en de ‘Minimum Viable Product’-benadering bij. Het is niet erg om een product te lanceren dat nog niet volledig volmaakt is. Denk aan Zappos. De online schoenenwinkel bouwde eerst een houtje-touwtje oplossing. Foto’s van schoenen werden in bestaande winkels gemaakt en als iemand schoenen bestelde, werden ze gewoon in de winkel gekocht en daarna afgeleverd. De klantbehoefte bleek aanwezig en inmiddels draait Zappos een omzet van twee miljard dollar.

Meten door de hele keten heen en versneld leren door actief kennis en ervaringen te delen binnen en buiten de DevOps-teams zijn ook belangrijke kenmerken van de DevOps-werkwijze.

Must-have of nice-to-have?

Vraag blijft of DevOps nu slechts nuttig is of noodzakelijk. De echte harde getallen voor succes ontbreken. Cijfers van ING laten zien dat de bank in staat is nieuwe producten binnen vier dagen in plaats van 40 weken in de markt te zetten. Risico’s zijn gedaald en de klanttevredenheid voor de ING-apps zijn gestegen van 1 naar 4,5 sterren. Geven deze resultaten voldoende aanleiding om DevOps te omarmen? Op de oude voet verder gaan, is geen optie. Dus laat het in ieder geval noodzakelijk zijn om te starten met DevOps. Een manier om digitale disruptie de baas te blijven.

 

Dave van HerpenDave van Herpen is managementconsultant bij Sogeti Nederland en co-auteur van het onlangs verschenen trendrapport van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) met de titel ‘Digitale disruptie de baas met DevOps’.

 

 

 

Gerelateerde berichten...