Xbox-techniek interactive Walkway verbetert lopen na Parkinson of beroerte

Sinds kort kunnen mensen met Parkinson of een beroerte, gebruikmaken van de zogenaamde Interactive Walkway. Deze techniek werkt met sensoren van de Xbox. Dit meldt het platform Qruxx tech.

De walkway, die lijkt op een catwalk, maakt gebruik van de Kinect v2-sensor, die ook in de spelcomputer is geïntegreerd. De tientallen ingebouwde sensoren in de walkway meten de loopvaardigheid en schatten meteen ook het valrisico in.

 

Staptegels

De baan is ongeveer tien meter lang. De proefpersonen lopen er overheen en komen zo ook langs de sensoren, staptegels en obstakels. Die verschijnen soms plotseling en kunnen zo de reactie van de proefpersoon meten. De sensoren zijn oorspronkelijk bedoeld voor Xbox-spellen de bewegingen van de speler naadloos worden gekopieerd door een spelfiguur op het scherm.

De nieuwe techniek betekent ook een heleboel minder belasting voor de patiënt. Waar deze vroeger moest worden volgeplakt met sensoren op de huid om de loopbeweging te meten, kan dit nu achterwege blijven.

 

Tests

Inmiddels zijn er een flink aantal tests gedaan met patiënten met Parkinson of mensen die herstellend waren van een beroerte. Dit had verrassende uitkomsten. Vallers bleken bijvoorbeeld een slechtere loopvaardigheid te hebben dan niet-vallers. Dit gold zowel voor het looppatroon als het aanpassingsvermogen.

Het Interactive Walkway-project is onderdeel van het door NWO gefinancierde onderzoeksprogramma Technology in Motion. Dit is een samenwerking tussen LUMC, VU Amsterdam en de TU Delft. Dit voorjaar promoveerde bewegingswetenschapper Daphne Geerse, verbonden aan VU Amsterdam en het LUMC, promoveerde op deze Interactive Walkway.

Gerelateerde berichten...