TOPdesk geeft medewerkers opleiding genderinclusieve communicatie

communicatie

Het Antwerpse software- en consultancybedrijf TOPdesk organiseert vandaag een opleiding genderinclusieve communicatie voor alle medewerkers. Medewerker Iris Costrop, zelf deel van de LGBTQIA+ community, lanceerde het initiatief. “Ik vond dat we iets wezenlijks moesten doen rond inclusie. Je logo tijdelijk in regenboogkleuren hullen is één ding. Samen met de collega’s echt werken aan hoe je spreekt en denkt over LGBTQIA+ is nog iets heel anders.”

In de slipstream van de Antwerp Pride volgen de medewerkers van het Softwarebedrijf TOPdesk vandaag een opleiding rond genderinclusief communiceren en seksuele diversiteit. Daarvoor slaan ze de handen in mekaar met Kliq, het vormingscentrum van de LGBTQIA+ -belangenorganisatie Çavaria.

Genderneutraal taalgebruik

“Ik vind ons bedrijf erg open-minded. Een deel van onze collega’s bevindt zich ergens op het LGBTQIA+-spectrum. Toch willen we nog meer focussen op genderneutraal taalgebruik en het (h)erkennen van onbewuste vooroordelen,” zegt Costrop. “Veel collega’s zijn in hun dagelijks leven weinig tot niet met het onderwerp bezig, maar ze willen er best wel wat over bijleren. Daarom zetten we het op de agenda. Alle collega’s, hoe ze zich ook definiëren, moeten volledig zichzelf kunnen zijn op het werk. Ook mensen die bij ons solliciteren, willen we diezelfde boodschap geven.”

Vooroordelen herkennen

Doel van de training, die online wordt aangeboden, is het aanreiken van praktische tools om aan genderinclusieve communicatie te doen. Daarvoor worden concrete voorbeelden en good practices aangehaald. Daarnaast gaat de opleiding ook dieper in op gender- en seksuele diversiteit en het herkennen en bestrijden van vooroordelen bij jezelf en anderen.
“Mensen denken standaard nog bijvoorbeeld in ‘hij/zij’-hokjes. Die reflex, daar willen we aan werken,” aldus Costrop. Bedoeling is ook na de halve dag durende opleiding verder rond het thema bij te scholen, met vervolgopleidingen en andere acties.

Internationale werkgroep

Costrop maakt samen met een aantal collega’s deel uit van de ‘Diversity and Inclusion Guild’ van TOPdesk, een interne werkgroep die collega’s van de verschillende TOPdesk-vestigingen wereldwijd verenigt om te werken aan diversiteit en inclusiviteit.

Gerelateerde berichten...