Continu lerende organisatie, belangrijker dan ooit

Innovaties volgen elkaar in een hoog tempo op en tal van nieuwe tools doen hun intrede. Organisaties willen deze nieuwe technologieën steeds sneller adopteren. Hoe eerder ze daarin slagen, hoe meer potentie het biedt. De sleutel tot succes schuilt echter niet in de technologie zelf, maar in de capaciteiten van medewerkers om de nieuwe mogelijkheden te doorzien en het potentieel te ontsluiten. Hoe je medewerkers zover krijgt? Met een cultuur waarin continu leren de norm is.

De manier waarop je je werk doet, het soort werk dat je doet, de grenzen van je vakgebied: alles verandert en ook nog eens in sneltreinvaart. Net als de verwachtingen van je klanten, de dienstverlening van je concurrenten, de service van je leveranciers, de eisen van wet- en regelgeving. In zo’n omgeving draait het om aanpassingsvermogen en ondernemendheid, in elke geest die de organisatie rijk is. Dat stimuleer je als volgt:

Tip #1: Schakel om naar continu proces

Voorheen besprak je leerdoelen van medewerkers periodiek in het jaarlijkse ontwikkelgesprek en evalueerde je na een half jaar de voortgang. Voor een opleiding was iemand een of meerdere dagen afwezig. Dat is duur en niet effectief, de lesstof komt in bulk en is niet op maat gesneden. Stap over op een nieuwe methode: voortaan is leren onderdeel van de dagelijkse routine, elke dag iets nieuws, de normaalste zaak van de wereld. Op de werkplek, thuis, of zelfs onderweg. Zorg dat je medewerkers voortdurend uitdaagt iets nieuws te proberen, in kleine stapjes, bijvoorbeeld door middel van micro-learnings: korte stukjes leerstof die je in enkele minuten tot je neemt. Bied daarbij ook voortdurend reflectie en feedback, waarin je een stimulerende toon aanslaat en focust op inhoud en leerproces.

Tip #2: Maak het aantrekkelijk

Het gaat om zijn persoonlijke ontwikkeling, geef de medewerker dus zelf regie over het waar, wanneer en hoe lang hij leert. Een krachtig instrument daarvoor is een kennisplatform of online leerportaal met persoonlijke app. Dat moet volstrekt gebruiksvriendelijk zijn en juist dat normale uitstralen. En het leeraanbod moet natuurlijk aansprekend zijn, dat wil zeggen: voor hem persoonlijk relevant en prikkelend aangeboden, zodat hij laagdrempelig nog iets extra’s probeert. Ook het toevoegen van game-achtige elementen, zoals het werken met levels of een competitie onderling, kan leren stimuleren. Het einddoel is om leren gemakkelijker, overzichtelijker en misschien zelfs wel weer leuk te maken!

Meer lezen over dit onderwerp? Laat je inspireren door KennisHub, een online leerportaal dat je naar wens kunt inrichten voor je organisatie.

Gerelateerde berichten...