Vrijwilligers Rode Kruis opgeleid tot IT-specialist

Vrijwilligers Rode Kruis opgeleid tot IT-specialist

Nieuwe vrijwilligers die voor het Rode Kruis gaan werken kunnen daar een opleiding tot IT-specialist krijgen. Het gaat vooral om low-code- en appontwikkelaars.

Het project kwam tot stand in samenwerking met OutSystems, Deloitte en Transfer Solutions. Directe aanleiding is dat de hulporganisatie al tijden dringend behoefte heeft aan developers.

De groep wordt onderdeel van het Nederlandse Rode Kruis (NRK) Digital Innovation Team. Vrijwilligers krijgen snel en eenvoudig een stoomcursus om te bouwen aan nieuwe toepasbare digitale oplossingen. Op korte termijn krijgt het vrijwilligerswerk zo verlichting en verbetering.

Vrijwilligers ontwikkelen applicaties voor vrijwilligers

Jan Veldhuis, Informatiemanager bij het Rode Kruis: “Voor dit unieke project kan iedereen met affiniteit voor IT zich aanmelden bij OutSystems. Bij het Rode Kruis zijn er nu ruim 17.000 vrijwilligers en ruim 97.000 Ready2Help vrijwilligers actief in Nederland. Tel daarbij het aantal mensen op die zich ook willen inzetten voor een goed doel, maar nog niet ingeschreven staan.”

“Wanneer alleen al een klein percentage van deze groep zich aanmeldt voor het opleidingstraject tot low-code ontwikkelaar, zijn we ontzettend geholpen. We willen het NRK Digital Innovation Team inzetten om meer applicaties te ontwikkelen, zoals hulpvraag registratiesystemen en diverse applicaties ter ondersteuning van (grote) evenementen. Het is een mooie gedachte dat binnenkort onze applicaties worden ontwikkeld door vrijwilligers voor vrijwilligers, om daarmee onze hulpverlening nog efficiënter in te kunnen zetten.”

Opleidingstraject

OutSystems stelt de opleiding tot low-code ontwikkelaar beschikbaar voor het Rode Kruis. Hiermee kunnen de vrijwilligers kosteloos een training volgen. Opleidingspartner Transfer Solutions biedt ondersteuning tijdens het trainingstraject en Deloitte begeleidt de vrijwilligers bij het bouwen van applicaties en binnen het NRK Digital Innovation Team.

Inmiddels is de eerste groep vrijwilligers, na een introductiesessie, gestart met de online training. Via online support kunnen studenten via de chatom prangende vragen stellen. Training kan eventueel ook klassikaal in het Nederlands plaatsvinden bij Transfer Solutions.

Wie klaar is krijgt een inwerktraject door Deloitte binnen het Rode Kruis Center of Excellence. Dit is een speciaal voor het Rode Kruis ontwikkelde omgeving waar vrijwilligers leren programmeren onder toezicht van zeer ervaren ontwikkelaars. Na het succesvol doorlopen van beide onderdelen en afleggen van een examen, ontvangen de deelnemers certificering.

Lees ook: