Meer uit een Veeam-implementatie halen: de expertise van een Veeam Accredited Service Partner (VASP)

Bij de implementatie van nieuwe hardware en software komt vaak veel kijken en de kans bestaat dat uw eigen IT-organisatie niet over voldoende kennis en resources beschikt om dit (correct) uit te voeren. En dat geldt niet alleen voor de eigen IT-organisatie, dat kan heel goed ook gelden voor de vaste IT-partner waar u mee werkt. Gezien het het toenemende belang van technologie en het grote aantal IT-oplossingen in de markt, kan het zijn dat uw IT-partner niet beschikt over de optimale kennis over alle oplossingen die geleverd worden, en zich toespitst op enkele expertises. En dat is op zich ook niet verkeerd, want de kwaliteit komt in gevaar wanneer uw IT-partner overal maar een beetje verstand van heeft. “A jack of all trades is a master of none” en daar bent u als klant niet bij gebaat.

Kwaliteit waarborgen

Ook softwareleveranciers maken keuzes om de kwaliteit te waarborgen. In het geval van Veeam, leider in back-up-oplossingen voor Cloud Data Management, betekent dit dat het bedrijf zich volledig toelegt op het doorontwikkelen van de eigen software. Hierbij vertrouwt het bedrijf op een breed ecosysteem van partners voor de implementatie van zijn oplossingen. Deze IT-dienstverleners hebben allemaal kennis over de oplossingen van Veeam. IT-bedrijven die een optimale oplossing willen bieden aan hun klant en daar extra advies en ondersteuning bij nodig hebben, kunnen de hulp inschakelen van een Veeam Accredited Service Partner (VASP). Deze VASP’s opereren als een verlengstuk van de Veeam service-organisatie en beschikken over uitgebreide kennis over en ervaring met de Veeam-oplossingen, in alle fasen: van het design, de implementatie tot het beheer. Op dit moment zijn er twee VASP’s in Nederland: it2grow en Ictivity. Jos Maliepaard is werkzaam bij it2grow en Jeroen Leijsten bij Ictivity. Wanneer kunnen organisaties een beroep op hen doen?

De implementatie: laat geen kansen onbenut

Het gebeurt daarom steeds vaker dat de vaste IT-partner van organisaties de samenwerking opzoekt met een VASP. Maliepaard: “Veel Veeam-partners trokken eerder pas bij ons aan de bel wanneer ze de hardware en licenties voor hun klanten al hadden aangeschaft. Maar over de implementatie zelf was dan meestal nog onvoldoende nagedacht. Gelukkig worden we steeds vaker eerder in het proces betrokken, waardoor we op tijd advies kunnen geven over onder andere het design en sizing. Dat maakt het concept en dus ook de implementatie nog beter.”

Een goede software-implementatie betekent volgens Maliepaard dat een organisatie alle mogelijkheden van de software zo goed als mogelijk kan benutten. “Veeam biedt natuurlijk veel meer functies dan slechts een goede back-up en recovery. Denk aan onderscheidende features, zoals back-up-verificatie. Het is zonde als je organisatie hier geen gebruik van maakt, terwijl je daar wel recht op hebt. En dat is nog het minste: het laatste wat je wil is dat een implementatie mislukt wanneer hardware niet correct wordt gesized of best-practices bij de implementatie niet zijn toegepast. Door een VASP vroeg – het liefst vóór de implementatie – bij het proces te betrekken, weet je zeker dat je geen kansen laat liggen.”

Hoge kwaliteitsgarantie door streng selectieproces

Een VASP moet een streng selectieproces doorlopen om het hoogste kennisniveau van Veeam te kunnen garanderen. Maliepaard: “We hebben referenties en een plan van aanpak moeten overleggen en zijn ook uitvoerig getoetst op basis van certificeringen. Niet alleen die van Veeam zelf, zoals VMCE, maar ook certificeringen van partijen als VMware, HPE of Microsoft Azure en andere hyperscalers met het oog op integraties.” Leijsten vult aan: “Veeam doet er alles aan om onze productkennis op het gewenste niveau te houden. Bijvoorbeeld door één keer per kwartaal een deep dive-training te organiseren. Ook hebben we een technische accountmanager tot onze beschikking met wie we altijd snel kunnen schakelen gedurende een project. Deze faciliteert ons in alles wat de partner en de klant nodig hebben en maakt ons tot een echt verlengstuk van Veeam. Projecten verlopen daardoor niet alleen sneller, maar zij ook van hogere kwaliteit.”

Meer expertise leidt tot een betere oplossing

De kans is groot dat u bij software-implementaties meestal alleen de hulp inschakelt van een vaste IT-partner. “Dat ligt ook erg voor de hand, maar het is niet per se de beste manier om het optimale te halen uit de investering die bedrijven doen”, zegt Leijsten. “Een gezonde samenwerking tussen IT-dienstverleners is juist goed, want geen enkel IT-bedrijf kan op elk vlak uitblinken. Daarom zie je dat ze elkaar de laatste jaren steeds vaker opzoeken wanneer ze zien dat hun expertise op bepaalde fronten tekort schiet. Met als doel een beter resultaat te leveren aan hun klanten die zo profiteren van alle voordelen van, in dit geval, hun nieuwe Veeam-oplossing. De voordelen van dergelijke samenwerkingsconstructies zijn evident. Daarom is het verstandig dat organisaties altijd informeren naar de wensen en mogelijkheden van het betrekken van een VASP. Zo is het een misvatting dat het betrekken van een tweede partner per definitie leidt tot hogere kosten. Nieuwe klanten van Veeam kunnen, onder voorwaarden, tot 10 % van de aankoopwaarde van hun software gebruiken om de migratie naar hun nieuwe Veeam-oplossing door een VASP laten uitvoeren.

Wilt u ook kunnen bouwen op uitgebreide kennis bij de implementatie van Veeam-oplossingen? Lees hier meer over de toegevoegde waarde van een VASP.

Gerelateerde berichten...