Vergroot het succes van mobiele apps met veilige authenticatie

In vier stappen naar meer gebruik en winstgevendheid

Dienstverleners moeten een tandje bijschakelen als ze succesvol willen zijn in een wereld waarin we steeds meer zaken via een app regelen. Zij staan voor de uitdaging om een optimale klantervaring te bieden, terwijl ze tegelijkertijd de veiligheid van hun diensten waarborgen en voldoen aan wet- en regelgeving. Veilige en snelle authenticatie speelt hierin een sleutelrol.

Het belang van veilige authenticatie op mobiele apps

We hebben onze mobiele telefoons altijd bij de hand en gebruiken ze voor praktisch alles. Zijn uw diensten niet beschikbaar via een app? Dan bent u minder zichtbaar en dus minder relevant voor klanten: uit het oog, uit het hart. Voor zo’n app heeft u een authenticatieoplossing nodig die de identiteit van de gebruiker controleert. Daarmee waarborgt u een goede bescherming van klantgegevens én compliance met wet- en regelgeving zoals Strong Customer Authentication (SCA).

SCA is in 2019 ingevoerd vanuit de Europese PSD2-wetgeving voor betalingsverkeer. Dit heeft ertoe geleid dat financiële dienstverleners en betaalproviders een specifieke vorm van authenticatie moesten implementeren om online transacties veiliger te maken voor consumenten. Maar niet alleen gereguleerde bedrijven hebben belang bij veilige authenticatie. Iedere organisatie die klantgegevens wil beschermen en moet voldoen aan de AVG, heeft ten minste tweefactorauthenticatie nodig als digitaal slot op de deur.

De grootste zorg van al deze bedrijven is dat veilige authenticatie onnodige complexiteit veroorzaakt, waardoor de app minder gebruiksvriendelijk wordt en klanten uiteindelijk weglopen. Gelukkig hoeft veilige authenticatie helemaal geen hinderlijk obstakel te zijn. Wat als het juist helpt bij het verwerven van nieuwe klanten, de winstgevendheid vergroot en het gebruik van de app stimuleert? In vier stappen zorgt u ervoor dat veilige authenticatie bijdraagt aan commercieel succes.

1: Verlaag het aantal gebruikers dat afhaakt tijdens de onboarding

Voordat potentiële klanten een app kunnen gebruiken, moeten zij zich eerst registreren. Door het aanmaken van een authenticatieprofiel als eerste stap van de onboarding kan het registratieproces op ieder moment worden stopgezet en hervat. Als potentiële gebruikers het proces vroegtijdig afbreken, kunnen ze bij terugkomst direct weer verder waar ze waren gebleven. Dit kan het percentage afvallers flink verlagen. Zeker bij apps van financiële dienstverleners, die tijdens de onboarding veel informatie moeten verzamelen in overeenstemming met Wwft/AML-richtlijnen.

2: Stimuleer appgebruik met razendsnelle toegang

Veiligheid mag niet ten koste gaan van de gebruikservaring. Uw bestaande klanten willen via de app veilig en snel toegang krijgen tot uw dienstverlening, anders gebruiken ze de app niet. Klanten moeten eigenlijk niet eens doorhebben dat ze een authenticatieproces doorlopen. Geavanceerde mobiele authenticatie in de vorm van vingerafdruktechnologie of gezichtsherkenning speelt dan ook een sleutelrol in de adoptie van een app.

3: Zet appgebruik om in winstgevende transacties

Het gebruik van een mobiele app moet uiteindelijk leiden tot winstgevende transacties. Daarvoor is het cruciaal dat een transactie, bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het invullen van een aanvraagformulier voor een dienst, zeer gemakkelijk en intuïtief verloopt. Tegelijkertijd moet de transactie in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving. Winstgevende transacties vereisen dan ook een geavanceerde vorm van mobiele authenticatie die de gebruikerservaring niet in de weg staat.

4: Bouw aan een vertrouwensrelatie

Een gebruiksvriendelijke en veilige app vergroot het vertrouwen van klanten in uw dienstverlening. Met geavanceerde mobiele authenticatie kunt u de beveiliging bovendien afstemmen op het type transactie om zo meer vertrouwen te creëren. Gaat het om een klein geldbedrag, bijvoorbeeld een contactloze betaling bij een pinapparaat? Dan moet de transactie vooral soepel verlopen. Maar als de klant een grote som geld overmaakt van zijn haar of haar spaarrekening is een strengere controle juist logisch en gewenst.

Lees meer in het rapport ‘Beyond Compliance’

Benieuwd hoe u deze stappen in de praktijk kunt toepassen? Duik verder de diepte in met ons Beyond Compliance-rapport. Geen zin om te lezen? Schrijf u dan in voor ons webinar op 3 mei waarin we het rapport en alle bevindingen presenteren.

Over Signicat

Signicat is een toonaangevende leverancier van digitale identiteitsdiensten in heel Europa. Het digitale identiteitsplatform van Signicat omvat het meest complete aanbod aan systemen voor identiteitsverificatie en authenticatie ter wereld. Het platform ondersteunt het volledige identiteitstraject: van identificatie en onboarden tot veilig inloggen en het elektronisch ondertekenen van juridisch bindende overeenkomsten. Signicat werd in 2007 opgericht.

Kijk voor meer informatie op www.signicat.com/nl.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...