Verificatie van digitale identiteiten

zes redenen om hier werk van te maken

Digitale dienstverlening wordt de norm. Dat brengt voor dienstverleners nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe verkrijgt u zonder omslachtige processen zekerheid over de digitale identiteit van uw klanten? En hoe voldoet u aan wet- en regelgeving? Moderne technologie biedt uitkomst.

De digitale revolutie dwingt dienstverleners om zichzelf opnieuw uit te vinden. Hun klanten stellen hoge eisen aan snelheid en gemak. Zij verwachten dat dienstverlening altijd beschikbaar is, op elk apparaat. Fysieke afspraken en complexe processen passen niet meer binnen een moderne klantervaring. Tegelijkertijd mag gemak niet ten koste gaan van veiligheid. Het blijft dus cruciaal om identiteiten te verifiëren. In veel sectoren geldt zelfs wet- en regelgeving rondom het screenen van klanten en het tegengaan van fraude.

Zes voordelen

Het lijkt een onmogelijke opgave om al deze eisen met elkaar te verenigen. Maar dat is zeker niet het geval. De afgelopen jaren zijn grote stappen gezet in de ontwikkeling van technologie voor digitale identificatie en verificatie. Signicat digitaliseert het volledige proces van onboarding en veilige authenticatie tot elektronische ondertekening. Dit is zeer waardevol voor dienstverleners en hun klanten. We zetten zes belangrijke voordelen op een rij.

1. Zekerheid over identiteiten
De technologie maakt veelal gebruik van vertrouwde elektronische identiteiten (eID’s) als DigiD en iDIN. Deze middelen worden beheerd en uitgegeven door betrouwbare partijen zoals de overheid en de grote banken. Ze geven een hoge mate van zekerheid over de identiteit van klanten en voorkomen op die manier fraude. Bovendien zijn consumenten al gewend om zich met deze eID’s te identificeren, wat drempelverlagend werkt. In sommige gevallen is een paspoortscan noodzakelijk voor digitale identiteitsverificatie, ook hier biedt de technologie uitkomst.

2. Geen fysieke afspraken nodig
In het verleden moesten dienstverleners de identiteit van een klant in veel gevallen fysiek en handmatig controleren. Dat kost beide partijen veel tijd. Ook is het voor bedrijven zoals Airbnb simpelweg onmogelijk om elke klant persoonlijk te ontmoeten. Hetzelfde geldt voor de ondertekening van contracten. Digitale identiteitsverificatie maakt dergelijke fysieke afspraken overbodig.

3. Gebruiks- en privacy-vriendelijk
Klanten hechten veel waarde aan snelheid en gemak. De klantervaring moet probleemloos en volledig digitaal zijn. Tegelijkertijd verwachten klanten dat de veiligheid van de processen en hun privacy gewaarborgd zijn. Moderne digitale identiteitsverificatie voorziet hierin. Wachtwoorden zijn meestal niet meer nodig en klanten behouden altijd de controle over hun persoonlijke gegevens.

4. Lagere onboardingkosten
Digitale identiteitsverificatie leidt niet alleen tot tijdswinst, maar ook tot aanzienlijke kostenbesparingen. Volgens het rapport ‘Digital identification: A key to inclusive growth’ van het McKinsey Global Institute kan het gebruik ervan de onboardingkosten met ongeveer 90 procent verlagen. Gestroomlijnde digitale identiteitsverificatie is ook van cruciaal belang bij de lancering van een nieuw product of nieuwe dienst.

5. Voldoe aan wet- en regelgeving
Betrouwbare digitale identiteitsverificatie wordt steeds belangrijker om aan wet- en regelgeving te voldoen. Zo is dit cruciaal voor compliance met KYC, PDS2 en Wwft/AML. Het is tevens de basis van eIDAS, de Europese verordening die moet zorgen voor veilige digitale interacties tussen overheid, bedrijven en consumenten, ongeacht in welk Europees land ze plaatsvinden.

6. Grenzeloos zakendoen
Digitale identiteitsverificatie helpt bedrijven bij het aanboren van nieuwe geografische markten. Potentiële klanten uit andere landen kunnen zich met een vertrouwde eID eenvoudig online aanmelden voor een dienst. Bij het verifiëren van de identiteit verkrijgt het bedrijf data-attributen van de klant, zoals het ID-nummer, naam en/of andere kenmerken. Mocht dit niet voldoende zijn dan is het tevens mogelijk om een digitale paspoortscan of video-identificatie te doen. Dit maakt het eenvoudiger om de identiteit van internationale klanten te controleren.

In de digitale economie komen dienstverleners niet meer weg met verouderde en klantonvriendelijke processen. Een oplossing voor digitale identiteitsverificatie is een absolute must. Hiermee tilt u de klantervaring naar een hoger niveau, bespaart u kosten en kunt u nieuwe commerciële kansen benutten. Dit alles zonder concessies op het gebied van veiligheid en privacy.

Over Signicat

Signicat is een toonaangevende leverancier van digitale identiteitsdiensten in heel Europa. Het digitale identiteitsplatform van Signicat omvat het meest complete aanbod aan systemen voor identiteitsverificatie en authenticatie ter wereld. Het platform ondersteunt het volledige identiteitstraject: van identificatie en onboarding via inloggen en toestemming geven tot het ondertekenen van juridisch geldige overeenkomsten. Signicat werd in 2007 opgericht.
Klik hier voor meer informatie.

Auteur: Ellen Breugem, Director Marketing Benelux bij Signicat

Lees ook:
  • Signicat benoemt Simone Keil tot Sales Director Benelux
  • Signicat neemt Litouwse ondertekenspecialist Dokobit over

Gerelateerde berichten...