Zorgen om invloed van desinformatie op verkiezingen

Verkiezingen

Consumenten hebben een sterke behoefte aan tools waarmee men de betrouwbaarheid van digitale content kan checken. Met het oog op de wereldwijde verkiezingen groeit de noodzaak van proactieve maatregelen. Dit om de integriteit van verkiezingen te beschermen. En desinformatie tegen te gaan. Dit blijkt uit het ‘Future of Trust’-onderzoek’ van Adobe, waarin 6.000 consumenten in Europa en de Verenigde Staten werden gevraagd naar hun ervaring met desinformatie, generatieve AI en de wereldwijde verkiezingen.

Desinformatie moeilijker herkenbaar

Bijna driekwart van de ondervraagden (72%) vindt het steeds moeilijker om te bepalen of de content die ze online consumeren wel betrouwbaar is. Zorgen over desinformatie hebben ook invloed op het gebruik van sociale media: 32 procent geeft aan dat ze bepaalde social media minder of zelfs helemaal niet meer gebruiken vanwege de hoeveelheid desinformatie die op het platform wordt verspreid.

Ook is er een groeiende vraag naar tools en mediageletterdheid om de betrouwbaarheid van content te beoordelen. Maar liefst 85 procent vindt het van essentieel belang om over de juiste hulpmiddelen te beschikken. Dit om te controleren of online content betrouwbaar is. Ook vindt nog eens 85 procent het belangrijk om te weten of de content die zij consumeren met kunstmatige intelligentie (AI) is gegenereerd. Een grote meerderheid (84%) is van mening dat kinderen op school al les moeten krijgen in mediageletterdheid. Dit om desinformatie te herkennen.

Beschermen van verkiezingen

Dit jaar zullen naar verwachting meer dan vier miljard mensen wereldwijd naar de stembus gaan. De groeiende bezorgdheid over desinformatie gaat gepaard met bezorgdheid over de verkiezingen, blijkt uit het onderzoek. Bijna driekwart (73%) verwacht dat desinformatie en schadelijke deepfakes grote invloed zullen hebben op toekomstige verkiezingen. Zonder te beschikken over de juiste hulpmiddelen om te beoordelen of content waar is, vindt 78 procent dat er een verbod moet komen op het gebruik van generatieve AI in promotionele content van verkiezingskandidaten.

Er heersen vooral zorgen over de integriteit van verkiezingen. De meerderheid (84%) vindt dat overheden en technologiebedrijven moeten samenwerken om de integriteit van verkiezingen te beschermen tegen schadelijke deepfakes en desinformatie.

Gerelateerde berichten...