Verschillende IT-systemen hinderlijk in zorgsector

stress op het werk. Man met handen in het haar zorsector zorgwerkplek

Voor 21 procent van de medewerkers in de zorgsector is het niet duidelijk in welk systeem of applicatie zij of hij welke informatie kan vinden. De diversiteit aan systemen is één van de grootste frustraties. Dit blijkt uit een kort onderzoek van ICTivity.

Het gaat daarbij om verschillende soorten zorginformatie die op veel verschillende systemen staat. Een op de drie (32%) medewerkers in de zorgsector ervaart hier hinder van.

Daarbij vindt 39 procent dat het IT-systeem in hun organisatie een soort one-size-fits-all oplossing is. Grootste probleem daarbij is dat de IT niet is gepersonaliseerd op basis van behoeften van gebruikers(groepen). Verder geeft 21% van de zorgmedewerkers aan dat het vaak niet duidelijk is in welk systeem of applicatie welke informatie staat.

Positiever

Daar staat tegenover dat 42 procent van de zorgverleners het gevoel heeft dat de werkgever juist investeert in het verbeteren van de digitale werkbeleving. Uit de steekproef blijkt ook dat de zorgsector sinds de uitbraak van de coronacrisis positiever is gestemd over de IT in de instellingen. De IT vervulde in de lockdown een zichtbaar belangrijke rol door bijvoorbeeld thuiswerken te faciliteren.

In veel zorginstellingen was dit al langer een wens, maar onder hoge druk is het nu ineens klaargespeeld. Zorgmedewerkers merken dit op en waarderen het ook. Tegelijk is er zeker ook ruimte voor verbetering. Zo blijkt bijvoorbeeld dat zorgverleners ook nu nog weinig inspraak hebben als het gaat om verbetering van de digitale werkbeleving.

Maak het bespreekbaar

Dat er geïnvesteerd wordt in de gebruikersbeleving van IT-middelen is goed nieuws, maar tegelijkertijd zegt 37 procent van de zorgverleners zelf geen invloed te hebben op die verbetering. Daar is dus terrein te winnen. De beste kansen om de digitale werkbeleving in de zorgsector te verbeteren liggen op het vlak van werkprocessen en inventariseren van behoeftes bij de gebruikers. Ook  vermindering van het aantal systemen noemt twintig procent als kans.

Bij zorginstellingen die werken met een digitale werkplek ervaren professionals verschillende voordelen. Zo geeft 38 procent aan het prettig te vinden dat hun werkplek altijd en overal beschikbaar is. Ook de snelle toegang tot juiste informatie en gemakkelijk kunnen rapporteren en communiceren met klanten/cliënten en collega’s wordt beide door 21 procent van de zorgprofessionals als een groot voordeel gezien.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...