Waarde uit data ontsluiten blijkt lastig

data

Bijna driekwart (70%) van de bedrijven worstelt om de waarde van hun data te ontsluiten. Dit heeft een directe invloed op hun vermogen om te innoveren, zeggen 100 C-level executives van Forbes Top 2000-bedrijven in Europa, waaronder enkele uit de Benelux.

Kostenreductie

Bijna een derde (30%) van de bedrijfsleiders zegt dat kostenreductie hun belangrijkste doelstelling is. Maar nu er een recessie op de loer ligt is het verstandig om data beter te benutten, omdat dit kan helpen bij innovatie op de korte en lange termijn.

Verder gelooft 59% van de ondervraagden dat bedrijven die beslissingen nemen op basis van data marktaandeel winnen. 58% is bang achter te raken op de concurrentie als ze niet beter gebruik gaan maken van hun data. Dit laat zien dat, als bedrijven niet kunnen innoveren, het lastig zal zijn om het op te kunnen nemen tegen concurrenten.

Faalrisico

Als bedrijven niet in staat zijn om ideeën snel om te zetten in nieuwe producten, diensten en strategieën dan lopen ze het risico te falen. Deze kloof tussen innovatie en uitvoering werd groter doordat bedrijven steeds meer worstelen met data.

Kijkend naar de zeven belangrijkste strategische doelstellingen van bedrijven is er, volgens de ondervraagde bedrijfsleiders, voor vier daarvan in de komende twee jaar nauwkeurige, relevante en tijdige data nodig om te helpen bij besluitvorming – van inzicht in het personeelsbestand en de productiviteit tot en met het verbeteren van de klantervaring. Tweeënvijftig procent motiveert zijn teams om innovatiever te zijn en nieuwe manieren te vinden om producten, diensten en strategieën op de markt te brengen.

Belemmeringen

Bedrijfsleiders noemen een aantal belemmeringen wat betreft data. Namelijk dat bedrijven te veel gegevens hebben (83%), dat het lastig is om toegang te krijgen tot de juiste informatie (74%) en dat er technologische beperkingen zijn (60%). Datasoevereiniteit vormt ook een grote zorg. Nationale (76%) en industriële (67%) richtlijnen vormen aanzienlijke belemmeringen om de waarde van data te realiseren.

De kloof overwinnen

Bedrijven die weten dat data hun innovatievermogen belemmert en dit aan willen pakken, zouden zich moeten richten op mensen, proces en technologie. Dit, om de kloof tussen ideeën en tastbare impact te overwinnen. En wanneer deze connectie is gemaakt, kunnen bedrijven niet alleen waarde uit hun data halen, maar het ook gebruiken om nog innovatiever te gaan werken: 64% gebruikt AI en machine learning om innovatie te stimuleren.

Gerelateerde berichten...