Zelfs Windows is niet meer heilig voor Microsoft

Microsoft richt zijn pijlen op een toekomst in de cloud en op mobile. Het eigen Windows-platform is daarbij niet meer heilig, zelfs Windows 10 niet. Het bedrijf lijkt terug te keren naar zijn oorsprong, toen het onder leiding van Bill Gates en Paul Allen programmeertalen en programma’s voor andermans platformen maakte.

Reden voor de strategie is niet verwonderlijk: Microsofts mobiele besturingssysteem staat al jaren op flinke achterstand. De Windows Phone is op zeer grote afstand nummer drie in de markt. Het marktaandeel van het smartphone-vlaggenschip van de softwaregigant slonk naar slechts 2,7 procent op basis van 34,9 miljoen verscheepte toestellen in 2014. Een jaar eerder had Windows Phone nog 3,3 procent van de markt in handen, met 33,5 miljoen verscheepte smartphones. Tijd dus voor de aloude strategische truc: de grote concurrenten Android en iOS bedienen, samen goed voor 96,3 procent van de smartphonemarkt.

Maar niet alleen mobiel bedreigt de machtige positie van Microsoft. Cloud computing maakt het gebruikte clientsysteem, en voor veel organisaties ook het serverplatform, grotendeels irrelevant. In zijn eerste mail als CEO aan de werknemers van Microsoft stelde CEO Satya Nadella vorig jaar al: “Dit is een software-powered wereld.” Daarmee doelde hij op applicaties en apps.

Windows is natuurlijk ook software, maar het succesvolle verleden daarvan biedt uiteraard geen garanties voor de toekomst. “Onze industrie heeft geen respect voor traditie. Het heeft alleen respect voor innovatie.” Zo luidde een tweede wijsheid van Nadella bij zijn aantreden als CEO. Microsoft keert dus terug naar een eerder gebroken traditie. In den beginne maakte het bedrijfje van de jonge Bill Gates en Paul Allen namelijk software voor anderen. Micro-Soft ontwikkelde programmeertalen, -tools en applicaties voor diverse systemen van andere it-leveranciers.

Het is dus niet verwonderlijk dat het bedrijf anno nu de banden aanhaalt met uiteenlopende andere spelers in de it-industrie. Intussen is de strategie van andere producenten sluw omarmen om ze vervolgens in te lijven ter eigen uitbreiding ook nog niet vergeten.

Lees het hele verhaal van Jasper Bakker online of in ICT/Magazine van maart.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...

X