Zorgen om performance FIFA-site

Nu het WK voetbal in Brazilië daadwerkelijk van start is gegaan, breken spannende tijden aan voor de fans. Om hun teams en favoriete spelers goed te kunnen volgen, zullen vele van hen de wedstrijden, scores en rankings online willen volgen. Daarbij zullen zij met name een beroep doen op de website van de FIFA. Het is de vraag of de internet- en mobiele site van FIFA de enorme aantallen bezoekers tijdens het WK zal kunnen verwerken. Een rode kaart dreigt.

Compuware heeft zowel de desktop- als de mobiele websites van FIFA geanalyseerd en vreest dat veel fans iedere keer dat zij deze sites bezoeken erg teleurgesteld zullen worden.

Hierbij heeft Compuware een vergelijking gemaakt ten opzichte van de meetresultaten rond het WK van 2010. Hoewel de tijd die nodig is om een pagina op de desktopsite te laden is gehalveerd, is deze versnelling vooral te danken aan verbeteringen in enerzijds de gebruikte webbrowsers en anderzijds de internetaansluitingen waarover veel fans beschikken en niet zozeer aan de website van FIFA zelf. De mobiele website van FIFA blijkt bovendien beduidend trager dan de desktopversie, zelfs wanneer deze wordt getest in een WiFi-omgeving en dus niet via een 3G- of 4G-connectie. Opmerkelijk hierbij is dat FIFA de gemiddelde omvang van zijn webpagina’s de afgelopen vier jaar heeft verdubbeld.

Ontwerpfouten
Deze analyse van de websites van FIFA is gemaakt voordat het WK daadwerkelijk van start is gegaan. We kunnen dus een aanzienlijke verslechtering van de prestaties van zowel de desktop als de mobiele site verwachten zodra het toernooi daadwerkelijk van start is gegaan. Fans die op kantoor of onderweg resultaten van wedstrijden of ranglijsten willen bekijken, zullen geconfronteerd worden met erg lange laadtijden per pagina.

Compuware heeft tevens onderzoek gedaan naar de vraag waarom de laadtijden op zowel de desktop- als de mobiele websites relatief traag zijn. De oorzaak lijkt vooral te liggen in een aantal ontwerpfouten. Deze fouten zijn eenvoudig te herstellen, waardoor de prestaties van beide sites tijdens het WK beduidend beter kunnen uitvallen.

Belangrijkste missers
1. Onnodig veel individuele illustraties
Beide websites (zowel desktop als mobiel) downloaden een groot aantal illustraties. Denk aan nationale vlaggen en foto’s van stadions. Deze bestanden worden als individuele imagefiles gedownload en zijn niet samengevoegd tot één bestand. Dit is een veelvoorkomend probleem bij websites, waarbij applicaties informatie op een inefficiënte manier benaderen. Dit op zich kleine en bovendien makkelijk op te lossen probleem, blijkt in de praktijk tot grote prestatieproblemen te leiden – juist tijdens momenten met piekbelasting en extreem veel bezoekers. Het datacenter waar de websites worden gehost dient op zo’n moment een zeer groot aantal opgevraagde bestanden te versturen.

2. Veel te grote favicon
Uit een analyse van de individuele objecten die op een pagina worden geladen, valt op dat de favicon die in de adresregel in de browser verschijnt ongebruikelijk groot is. Dit soort bestanden zijn in de regel kleiner dan 1 kB in omvang, maar de favicon die FIFA gebruikt is maar liefst 370 kB groot. Dit geldt voor zowel de desktop- als de mobiele site. Als dit probleem zou worden opgelost, levert dit een reductie in de omvang per webpagina op van zeven procent. Dit is een significante verbetering.

3. Verouderde JavaScript-bestanden
Wie nadrukkelijker kijkt naar de code die de website ondersteunt, ontdekt al snel dat sommige JavaScript-bestanden erg verouderd zijn. Één bestand blijkt zelfs al drie jaar oud te zijn. Als dit soort verouderde frameworks worden toegepast, kan dit tot een aanzienlijke verslechtering van de prestaties van een website leiden, omdat deze frameworks niet zijn geoptimaliseerd voor moderne browsers ofwel versies van browsers die minder dan drie jaar oud zijn. Het is niet de eerste keer dat FIFA last heeft van verouderde software-libraries. Uit een eerder uitgevoerde analyse bleek dat dit de belangrijkste oorzaak was van het feit dat de mobiele FIFA-site regelmatig crashes vertoonde.

 

Geef een antwoord

Gerelateerde berichten...

X